a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2022/00221

Datum:

24-08-2022

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende twee uitingen:

A.

Een reclameposter van BigGym, welke langs de weg is geplaatst. Daarop is een volwassen vrouw afgebeeld in sportoutfit en bokshandschoenen. Op de poster staat de tekst:

“SPORT 6 WEKEN GRATIS!

SCHRIJF JE NU IN

BIG GYM vanaf 7,50

www.biggym.nl”

B.

Een uiting op de gevel van een locatie van BigGym, waarop, voor zover hier van belang, staat: “CARDIO &

V.A. €7,50 P.M.

FITNESS”

De klacht

BigGym adverteert met: “Sporten vanaf €7,50”. Helaas is dit tarief niet voor iedereen van toepassing, want dit tarief geldt enkel voor kinderen van 5 tot 12 jaar. Deze leeftijdsgroep is niet de primaire doelgroep van adverteerder en daarom is volgens klager sprake van misleiding. Deze beperking wordt niet gecommuniceerd in de uitingen. Voor volwassenen geldt een minimumtarief van €17,50 per 4 weken.

De samenvatting van het verweer

Er is geen sprake van misleiding omdat de consument pas een beslissing neemt om een contract met BigGym aan te gaan, wanneer deze kennis heeft genomen van alle mogelijke abonnementsvormen. Op de door klager aangehaalde borden staat bovendien duidelijk dat sprake is van een ‘vanaf prijs’. Het is voor de gemiddelde consument duidelijk dat sprake is van meerdere abonnementsvormen, waarbij de €7,50 optie de goedkoopste optie is en geldt voor een bepaalde doelgroep.

De foto van de vestiging is een (zeer) oude foto van de locatie in Tilburg. Adverteerder legt een recente afbeelding van deze vestiging over.

Tot slot voert adverteerder aan dat het om uitingen langs de weg gaat waardoor het niet mogelijk is om alle abonnementsvormen (veilig) leesbaar weer te geven. De borden hingen van 25 februari 2022 t/m 5 mei 2022 langs de weg en zijn inmiddels verwijderd.

Het oordeel van de Commissie

1.         De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager bezwaar maakt tegen de mededeling “vanaf 7,50” in de bestreden uitingen, omdat enkel kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar van het  tarief van €7,50 gebruik kunnen maken. De Commissie overweegt als volgt.

2.         Niet in geschil is dat enkel kinderen voor het (laagste) tarief van €7,50 in aanmerking komen. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument door de wijze waarop adverteerder in de uitingen de prijs vermeldt, op het verkeerde been wordt gezet. In beide uitingen is de prijs van €7,50 in een groot lettertype weergegeven waardoor de gemiddelde consument zal aannemen dat dit de laagste prijs waarvoor een volwassene bij adverteerder kan sporten, mede doordat op de reclameposter (uiting A) een volwassen vrouw is te zien. Bij de uiting op de gevel (uiting B) staan direct bij de prijs de sportvormen: “CARDIO & (…) FITNESS” genoemd, waardoor de suggestie wordt gewekt dat het tarief van € 7,50 in ieder geval op deze sportvormen van toepassing is. Dit blijkt niet zonder meer het geval te zijn. Daarnaast worden in deze uiting (uiting B) specifiek de sportvormen: “CARDIO & FITNESS” genoemd, hetgeen naar het oordeel van de Commissie geen gangbare sportvormen zijn voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar. Daarbij komt dat de Commissie ambtshalve heeft geconstateerd dat op de website van adverteerder in de ‘huisregels’ staat dat: “De minimale leeftijd voor fitness bij BigGym fitnesszaal is 12 jaar. Voor kinderen van 5 tot 12 hebben wij de groepslessen Boxing Kids.”

3.         Op basis van het voorgaande komt de Commissie tot de conclusie dat een grote groep consumenten geen gebruik kan maken van het laagste tarief van €7,50, omdat dit alleen geldt voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar. Deze beperking op het aanbod wordt in de uitingen onvoldoende duidelijk gemaakt. De Commissie is hierdoor van oordeel dat sprake is van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in art. 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat adverteerder in de uitingen een ‘vanaf-prijs’ noemt doet aan het voorgaande niet af; de uitingen, waarin het woord ‘vanaf’ respectievelijk ‘v.a.’ overigens in een relatief klein lettertype is weergegeven, bieden voldoende ruimte om duidelijk te maken dat het tarief van € 7,50 enkel voor de specifieke groep van kinderen van 5 tot 12 jaar bedoeld is.

4.         De Commissie beslist als volgt.

De beslissing

De Commissie acht de bestreden uitingen in strijd met artikel 7 NRC en zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken