a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2018/00135

Datum:

12-04-2018

Uitspraak:

Aanbeveling met ALERT

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager gerichte e-mail.

Onder de aanhef:

                                   “Zet in op de wereld!

Gegarandeerd: 3 overnachtingen voor deelname aan het

                                    onderzoek”

staat onder meer:

“Met plezier willen we u uitnodigen voor deelname aan het Programma voor onderzoek naar Ecologisch Bewustzijn georganiseerd voor die bewoners van de Europese Unie aan wie de onderstaande uitnodiging wordt gericht.

Het onderzoek bestaat uit een korte – 3 minuten durende – enquête. Wij stellen uw mening echt op prijs en wij gaan deze gebruiken bij het opbouwen van het profiel van ecologìsch bewustziin onder de bewoners van afzonderlijke landen van de Europese Unie. Elke stem is van belang!

Als dank voor hun tijd en inzet hebben we voor de deelnemers 5.000 Vouchers klaar staan, elke voor 3 gratis overnachtingen voor 2 personen in goede Europese hotels.”

Hieronder staat een button met de tekst “NAAR HET ONDERZOEK”.

Vervolgens is vermeld:

“Hoe kunt u uw voucher ontvangen en inwisselen?

Na het invullen van de enquête en van uw gegevens, krijgt u de voucher elektronisch of per post toegestuurd. wanneer u dan in het bezit bent van de voucher, kunt u kennis nemen van de lijst van hotels, een object kiezen en reserveren. Na aankomst in het hotel dient u dan alleen uw Voucher aan de hotelbalie te tonen om vrijgesteld te worden van betaling voor overnachtingen. De Voucher is 6 maanden lang geldig en na afloop van die tijd zal deze niet meer worden aanvaard.

Het doel van het onderzoek is om een maatschappelijke ecologische profiel op te bouwen en ecologische initiatieven te ondersteunen. Ecolife Research Group is belast met de organisatie van het onderzoek. Partner van het initiatief is Eurorest Hotels”.

Hieronder staat de aan te klikken tekst:

“Wij nodigen u hartelijk uit om deel te nemen”.

Onderaan de uiting staat in kleinere letters:

“Voor de voorbereiding en bezorging van de hotelvoucher per post naar het opgegeven adres moet een emissietoeslag betaald worden (29,50€). De enige kosten van het verblijf met de hotelvoucher in een hotel zijn de verplichte maaltijdkosten die betaald dienen te worden na aankomst in het hotel.

U heeft deze e-mail ontvangen als een voorkeurslid van info@tech4lifenstyle.com

Wilt u zich afmelden voor onze nieuwsbrieven? Klik dan hier”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Gesuggereerd wordt dat er, door het invullen van de enquête, 3 nachten gratis verblijf worden geregeld. Goed doorlezen van de kleine letters leert echter dat er eerst een bijdrage voor “de voorbereiding en bezorging” moet worden betaald.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

In de e-mail wordt gesproken over “5.000 Vouchers” voor “3 gratis overnachtingen”, bestemd voor deelnemers aan de in de e-mail bedoelde enquête. Uit de relatief klein gedrukte tekst onderaan de uiting blijkt echter dat een “emissietoeslag” van € 29,50 moet worden betaald “voor de voorbereiding en bezorging van de hotelvoucher per post”. In zoverre acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in Bijlage 1 onder 19 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC. In Bijlage 1 onder 19 staat dat het onder alle omstandigheden misleidend is om een product als gratis te omschrijven als de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel te laten bezorgen. Het aanzienlijke bedrag van € 29,50 ter zake van “de voorbereiding en bezorging van de hotelvoucher per post” ziet niet op dergelijke, onvermijdelijke kosten.

2.

In haar beslissingen van 21 december 2015 en 23 mei 2016 betreffende vrijwel gelijkluidende uitingen (dossiers 2015/01136 en 2016/00326) heeft de Commissie adverteerder reeds aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Nu adverteerder aan deze aanbevelingen kennelijk geen gevolg geeft, heeft de Commissie besloten de onderhavige uitspraak als Alert te verspreiden en aldus onder de aandacht te brengen van een breed publiek.

3.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en zal de uitspraak als Alert laten verspreiden.

 

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken