a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2018/00836

Datum:

17-12-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een gesponsord bericht op Facebook waarin onder andere staat:

“Het beste cadeau voor de feestdagen! Geef een weekendje weg! Vanaf €59 met Eurostar naar Londen.”

Onder de tekst staan een afbeelding en de tekst “Weekendje weg naar Londen?” en een knop waarop staat “Meer informatie”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat een treinkaartje voor een weekend naar Londen wordt aangeboden voor €59,- terwijl het in werkelijkheid om een enkeltje gaat. Als op de knop “meer informatie” wordt geklikt, blijkt dat er nog eens €40 bij komt voor een retour,-, aldus klager.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat. De banner die getoond is, is volgens adverteerder onderdeel van een campagne op social media waarin de bestemmingen Londen en Parijs extra onder de aandacht worden gebracht. De campagne liep tot 20 november 2018 en wordt nu niet meer gebruikt. De campagne was gericht op personen die een bepaalde affiniteit hebben of in ieder geval een bepaalde bekendheid hebben met NS en NS International. Volgens NS werd een “vanaf-prijs” genoemd voor de “Eurostar naar Londen”. Als er geklikt wordt op de knop “meer informatie” komt men terecht op de landingspagina waarop direct en op een in het oog springende wijze vermeld wordt dat het tarief van €59,- een enkele reis is. Het is volgens NS niet ongebruikelijk om met prijzen voor enkele reizen te adverteren. Niet alle reizigers kopen een retourticket en daarom zijn ook niet alle geadverteerde prijzen standaard retourtarieven. Volgens NS zou daarnaast de boodschap verloren gaan als de tekst zou luiden “Het beste cadeau voor de feestdagen! Geef een enkeltje naar Londen”. Bovendien klopt wat er staat want de consument kan “vanaf €59,- met de Eurostar naar Londen”, aldus NS.

 

Het oordeel van de Commissie

Het betreft een gesponsord bericht op Facebook waarin staat “”(…) Geef een weekendje weg! Vanaf €59 met Eurostar naar Londen.” De uiting wekt, door de vermelding “Geef een weekendje weg”, onmiskenbaar de indruk dat de prijs die getoond wordt, geldt voor een retourticket. Bij “weekendje” zal de gemiddelde consument er vanuit gaan dat het aangeprezen ticket zowel de heen- als terugreis omvat. In werkelijkheid blijkt het niet mogelijk om voor €59,- een weekend heen en terug naar Londen te gaan. De consument wordt pas op de landingspagina gewezen op het feit dat de vanaf-prijs alleen de heenreis betreft. Het verweer dat de uiting gericht was op personen die een bepaalde bekendheid of affiniteit hebben met NS en NS International neemt de misleiding niet weg.

Blijkens het voorgaande ontbreekt in de uiting essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Er is daardoor sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken