a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2020/00038

Datum:

21-04-2020

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclame-uiting op de website van Booking.com. De tekst luidt voor zover van belang:
“Valkarana Country Relais Hotel
(..)
Junior Suite
2 nights, 2 adults
€ 177”

Samenvatting van de klacht

Klager had een reservering gemaakt bij Booking.com. Klager vond een goedkopere kamer in hetzelfde hotel via Booking.com. De prijs was in eerste instantie 177,00 euro maar bij betaling veranderde het bedrag automatisch in 322,20 euro. Klager nam contact op met de klantenservice, die zei dat klager de boeking moest voltooien en dat klager vervolgens de kamer zou krijgen voor de lagere prijs. Na een paar dagen bleek dat de lagere prijs niet mogelijk was, ondanks de toezegging van de klantenservice. Klager voelt zich misleid door de reclame-uiting.

Samenvatting van de reactie van adverteerder

Adverteerder heeft niet kunnen uitvinden wat de exacte oorzaak is geweest van de verandering in de prijsvertoning op haar website. Hoogstwaarschijnlijk werd de verandering in de prijsvertoning veroorzaakt door een visuele ‘bug’, die buiten de controle lag van adverteerder, zo bleek uit enkele tests. De visuele bug is gerepareerd en inmiddels worden de juiste kamerprijzen vertoond. Dit was mogelijk niet duidelijk op het moment van de boeking door klager en het contact met de klantenservice. Het is niet de bedoeling geweest de klager te misleiden.

Het oordeel van de voorzitter

Niet in geschil is dat de website van adverteerder een onjuiste prijs vertoonde op haar website. Hierdoor is geen juiste informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De gemiddelde consument kan hierdoor ertoe gebracht worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter zal, nu adverteerder aannemelijk heeft gemaakt dat de oorzaak van de onjuiste prijsvermelding is verholpen, gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken