a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2020/00459

Datum:

11-11-2020

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website van Fletcher Hotels, voor zover daarop “Fletcher Landgoed Hotel Renesse” wordt aangeprezen. Hierbij zijn op de beginpagina een grote foto en een kleinere foto van een kasteel te zien. 

 

De klacht

Klager stelt dat de website van adverteerder de suggestie wekt dat een kamer in een karakteristiek hotel (kasteel) wordt geboekt. Het tegengestelde is echter waar. In werkelijkheid bevindt het hotel zich in een saai gebouw. Dit gebouw is niet terug te vinden op de website van adverteerder.

 

Het verweer

Adverteerder heeft naar aanleiding van de klacht gekeken op welke wijze meer duidelijkheid kan worden gegeven. Adverteerder merkt hierbij wel op dat het een groot landgoed betreft, waarop onder andere het kasteel, het restaurant en de hotelkamers gelegen zijn. Adverteerder heeft inmiddels het volgende aangepast:

Op de bewuste webpagina is de dubbele foto van het kasteel vervangen door een pandfoto met de banner “u overnacht hier”;
Er is een video toegevoegd waarin het hotel te zien is;
Het hotel(pand) is extra toegevoegd in de fotogalerij onderaan de pagina;
Op de hotel homepagina is ook een banner met “u overnacht hier” geplaatst;
De communicatie is aangepast, er wordt aangegeven dat men in het hotel overnacht en niet in het kasteel.

 

Het oordeel van de voorzitter

Adverteerder heeft niet weersproken dat haar website de onjuiste indruk wekt dat het hotel zich bevindt in een kasteel. Nu niet uit de uiting blijkt dat het een wezenlijk ander gebouw betreft, wordt de gemiddelde consument in verwarring gebracht over de aard van accommodatie. Aldus is geen duidelijke informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Nu adverteerder de uiting inmiddels heeft aangepast zoals omschreven in het verweer, zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, worden gedaan voor zover nog nodig.

 

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken