a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2022/00222

Datum:

01-08-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website van Booking.com, voor zover daarop de accommodatie “Hotel Barcelona Center” in Barcelona wordt aangeboden in combinatie met de informatie op Booking.com, waarin de Genius Level 2, waarop klaagster aanspraak kan maken,  wordt toegelicht. Over dit laatste wordt onder meer gezegd:
“You’re at Genius Level 2
You’ve already unlocked free lifetime access to Genius Level 2 travel rewards on select options at participating properties worldwide. (..)
Free breakfast
Enjoy complimentary breakfast on select options with your Genius stay”

 

De samenvatting van de klacht (vertaald uit het Engels)

Volgens de advertentie zou klaagster als ‘level 2 genius loyalty customer’ een gratis ontbijt hebben moeten ontvangen. Volgens verweerder kon klaagster het hotel niet dwingen haar een gratis ontbijt aan te bieden en moest klaagster € 14,30 per dag per persoon betalen voor het ontbijt. Klaagster vindt de reclame misleidend omdat wordt beweerd  dat het ontbijt is inbegrepen.

 

De samenvatting van het verweer (vertaald uit het Engels)

De informatie op het Booking.com-platform is gebaseerd op de door de accommodaties verstrekte gegevens. De accommodaties zijn volledig verantwoordelijk voor het bijwerken van de relevante informatie met betrekking tot de accommodatie, zoals de tarieven, prijzen en voorwaarden. Verweerder acht zich niet verantwoordelijk voor de juistheid van deze informatie. Wanneer verweerder zich er echter van bewust wordt dat bepaalde accommodatie-informatie op het platform onjuist kan zijn, onderneemt zij actie door contact op te nemen met de betreffende accommodatie en deze te vragen de informatie zo snel mogelijk correct bij te werken.
Naar aanleiding van de klacht heeft verweerder de verstrekte documenten gecontroleerd en de claim onderzocht. Op de website van verweerder is zowel bij de versie van ingelogde klant met Genius Level als de uitgelogde versie te zien dat het ontbijt slechts bij selecte opties inclusief beschikbaar is.
Bij het vergelijken van de boekingspagina van het “Hotel Barcelona Center” tussen de ingelogde versie en de uitgelogde versie kan men zien dat bij de ingelogde versie het hotel een gratis kamerupgrade (indien beschikbaar) en een Genius-korting biedt. Als men is uitgelogd ziet men dat een tweepersoonskamer wordt aangeboden voor een hogere prijs. Met de Genius level kon de gast dus een kamer van hogere kwaliteit ontvangen voor een lagere prijs. Men kan ook zien dat er verschillende opties zijn met betrekking tot het maaltijdplan. Als Genius-klant krijgt men 2 euro korting voor het ontbijt. In dit geval heeft klaagster een kamer zonder ontbijt geboekt zoals vermeld op de reserveringsbevestiging. Bij een reservering exclusief ontbijt, geldt een tarief € 14,30 per persoon per nacht.


Het oordeel van de voorzitter

1)  Bij de beoordeling van de uiting stelt de voorzitter voorop dat het feit dat de op de website van verweerder opgenomen informatie gebaseerd is op de door de betrokken accommodatie zelf verstrekte gegevens, verweerder niet ontslaat van de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de informatie op haar website niet misleidend is. Over de klacht zelf oordeelt de voorzitter als volgt.

2)  De voorzitter oordeelt dat niet is gebleken dat de informatie over het betrokken hotel onjuist is. In deze informatie wordt duidelijk de keuze geboden tussen het boeken van een kamer met of zonder ontbijt, waarbij men in het eerste geval, indien men niet inlogt, € 14,30 per persoon per nacht betaalt. Uit het verweer blijkt dat, indien men als Genius-klant inlogt, men € 2,- korting op het ontbijt krijgt. Klaagster meende evenwel, blijkbaar op grond van de informatie over Genius-klanten, dat zij het ontbijt gratis had moeten krijgen als “Level 2 Genius Loyalty customer”.

3)  Zoals in het verweer is aangevoerd en uit de omschrijving van het Genius Level 2 blijkt, is het voordeel van het gratis ontbijt niet in alle gevallen van toepassing, maar geldt dit voordeel alleen bij “selecte opties”. De gemiddelde consument zal deze laatste woorden zo begrijpen dat het voordeel niet algemeen is, maar geldt voor een geselecteerd aanbod. Klaagster kon er dus niet zonder meer vanuit gaan dat bij elke reservering gratis ontbijt zou zijn inbegrepen. Door in te loggen als bestaande Genius klant en de informatie van het hotel te bekijken, had zij kunnen constateren dat zij in dit geval geen gratis ontbijt zou krijgen, maar wel een korting op de kosten van het ontbijt.

4)  Naar het oordeel van de voorzitter is op grond van het voorgaande van misleiding geen sprake. Nu de klacht niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.


De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken