a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2023/00114

Datum:

08-06-2023

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclame-uiting op de website van ViaLuxury (www.vialuxury.com) voor zover daar bij een hotelarrangement de volgende tekst te zien is:
“-57%  €199  €468 (het laatste bedrag is doorgestreept)
2 personen”.

 

De klacht

Op de website van adverteerder was het mogelijk om te kiezen uit aanbiedingen van de tien geselecteerde beste hotels. Klager heeft gereageerd op een aanbieding van een hotelarrangement voor 2 personen voor €199,-, oorspronkelijk zou dit arrangement €448,- gekost hebben. Vervolgens bleek deze aanbieding voor vijf maanden lang te boeken, maar in al die maanden slechts op twee dagen beschikbaar te zijn voor de aanbiedingsprijs van €199,-. Op de andere (beschikbare) dagen 
variëren de prijzen van €249,- tot €309,-. Volgens klager worden mensen gelokt met verkeerde informatie.

 

Het verweer

Er worden verschillende prijzen vermeld voor verschillende dagen. In het overzicht wordt automatisch de laagste prijs getoond die beschikbaar is in de toekomst. Initieel waren er veel meer dagen beschikbaar tegen een prijs van €199,-. Veel klanten hebben deze dagen als eerste geboekt. Bij de overige dagen heeft het hotel een opslag berekend. Volgens adverteerder is er geen sprake van misleidende informatie. Adverteerder wil altijd transparant zijn over prijzen en aanbod en zal daarom in toekomstige uitingen een korte toelichting geven dat zij werkt met vanaf-prijzen en beperkte beschikbaarheid. 

 

Reactie van adverteerder op aanvullende verzoek tot informatie 

Door het secretariaat van de Stichting Reclame Code is aan adverteerder gevraagd waaruit volgt dat het gaat om een vanaf-prijs. Daarnaast is gevraagd hoeveel overnachtingen er beschikbaar waren voor de aangeboden prijs en hoeveel overnachtingen er beschikbaar waren voor een andere prijs. 

Adverteerder heeft in reactie hierop een overzicht overgelegd met daarin kamers zoals die in januari 2023 beschikbaar waren. Daaruit blijkt dat er in januari 2023 totaal 221 kamers beschikbaar waren voor de laagste prijs van €199,-. Adverteerder zal in haar toekomstige uiting vermelden dat zij met “vanaf” prijzen communiceert. 

 

Het oordeel van de Commissie 

1. In de bestreden uiting wordt een hotelarrangement voor 2 personen aangeboden voor de prijs van €199,-. Naast deze prijs staat aan de linkerkant “-57%” en aan de rechterkant een prijs van €468,- doorgestreept. Gebleken is dat er gedurende deze actie een beperkt aanbod was van dagen waarop het hotelarrangement voor €199,- te boeken was en dat op de overige dagen alleen geboekt kon worden voor een hogere prijs. 

2. Op basis van het bovenstaande stelt de Commissie vast dat de prijs van €199,- een zogenaamde ‘vanaf’-prijs is en geen vaste prijs, zoals in de uiting gesuggereerd wordt. Nu uit de bestreden uiting niet blijkt dat het hotelarrangement niet standaard voor een prijs van €199,- geboekt kan worden, maar dat deze prijs ook hoger kan liggen naar gelang de gekozen dag en beschikbaarheid, wordt de gemiddelde consument naar het oordeel van de Commissie op het verkeerde been gezet. Dat de prijs van €199,- een vanaf-prijs betreft en dat het aanbod van data voor €199,- beperkt beschikbaar is, betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. De consument moet daarom in de uiting zelf op deze informatie attent worden gemaakt. Het voorgaande leidt tot de conclusie dat de bestreden uiting misleidend is als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), nu de gemiddelde consument door het ontbreken van essentiële informatie in de uiting ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Hierdoor is de reclame-uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

3. De Commissie heeft kennis genomen van de mededeling van adverteerder dat zij reeds heeft besloten om een aanpassing van toekomstige uitingen in gang te zetten. De in dit kader door adverteerder als voorbeeld overgelegde uiting geeft de Commissie op dit moment echter onvoldoende aanleiding een aanbeveling te doen voor zover nog nodig of een aanbeveling achterwege te laten.

4. Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.
 
 

De beslissing van de Commissie

De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.   

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken