De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Trivago waarin is te zien welke prijs een persoon voor een bepaalde hotelkamer betaalt. Daarna is te zien dat een andere persoon die volgens de voice-over “hetzelfde hotel” vond via Trivago, een aanzienlijk lagere prijs hoeft te betalen. Daarbij wordt onder meer gezegd: “Trivago vergelijkt hotelaanbiedingen van grote boekingssites”.
Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door klager
Er wordt in de televisiecommercial alleen vermeld in “hetzelfde hotel’, maar dat is geen vergelijking. Volgens klager worden hierdoor appels met peren vergeleken. Klager neemt aan dat er een duidelijk verschil tussen de vergeleken kamers kan zijn. De uiting is om die reden misleidend.
Het oordeel van de voorzitter
De klacht is gebaseerd op de stelling dat adverteerder de prijzen van ongelijkwaardige hotelkamers met elkaar vergelijkt. Dit is blijkbaar een aanname van klager. Nu geen concrete aanwijzingen bestaan dat adverteerder op onjuiste wijze “hotelaanbiedingen van grote boekingssites” met elkaar vergelijkt, zoals de boodschap van de televisiecommercial is, acht de voorzitter de klacht onvoldoende gemotiveerd. Om die reden beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande is klager niet ontvankelijk in zijn klacht.