a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2024/00106

Datum:

25-03-2024

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website van adverteerder. Indien bij het boeken van een internationale treinreis wordt gekozen voor een 1e-klas-ticket wordt een tekstkader zichtbaar. Hier staat het volgende (voor zover voor de klacht relevant):

“v Ruime zitplaats

v Meer rust

v Toegang tot lounges (Duitse

DB lounges alleen met full-flex

tarief)

v Gratis zitplaatsreservering

(o.b.v. beschikbaarheid, ICE)”.

 

Samenvatting van de klacht

Klager wilde vier treinkaarten kopen voor een treinreis naar Keulen. Bij het selecteren van de klasse stond dat er bij een 1e-klas-ticket geen extra kosten hoefden te worden betaald voor een stoelreservering. Later in het bestelproces bleek echter dat wel extra kosten waren verbonden aan de stoelreservering, zowel voor de heen- als terugreis. Klager heeft acht keer een bedrag van 5,90 euro betaald voor een stoelreservering.

Klager heeft hierover een klacht ingediend bij adverteerder, waarin hij eist om een teruggave van de extra kosten voor de stoelreservering. Volgens klager wordt er onjuiste informatie verstrekt in de reclame.

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder licht toe dat tot 1 september 2023 zitplaatsreserveringen inbegrepen waren bij alle 1e-klas-tickets voor ICE. Daarna is dat gewijzigd naar alleen ‘full flex tarief’-tickets. Helaas is dat niet direct goed aangepast in de boekingsapplicatie, waardoor klager nog te zien kreeg dat een zitplaatsreservering in de eerste klasse in alle gevallen gratis was. Inmiddels wordt de informatie wel goed weergegeven (bijlage 1).

Klager had de zitplaatsreserveringen gratis moeten krijgen, aangezien hij die gratis aangeboden heeft gekregen. Adverteerder heeft inmiddels de gemaakte kosten voor de zitplaatsreservering volledig vergoed aan klager.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Adverteerder heeft aangevoerd dat in de bestreden uiting sprake was van een fout. In de uiting staat dat in het geval van een 1e-klas-ticket gratis een zitplaats kan worden gereserveerd. Dit laatste bleek niet het geval te zijn, want verder in het bestelproces werden alsnog kosten in rekening gebracht voor het reserveren van een zitplaats. Dit maakt dat er sprake is van onjuiste informatie over de prijs waardoor niet is voldaan aan de vereisten van het bepaalde onder III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR).

2. De voorzitter heeft kennisgenomen van de mededeling van adverteerder dat het hier ging om een fout en dat dit inmiddels is aangepast. Gelet hierop zal de voorzitter een aanbeveling achterwege laten.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de uiting in strijd met het bepaalde onder III sub 1 RR.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken