a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2019/00039

Datum:

04-03-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de homepage van de website van adverteerder, voor zover daar staat: “EUROKRAKERS

DE EERSTE 6 MAANDEN VOOR MAAR 1 EURO P/M”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Bij de actie “Eurokrakers: de eerste 6 maanden voor maar 1 euro p/m” blijkt het zo te zijn dat je het “plafond” (het maximumbedrag waarmee de limiet van de bundel overschreden kan worden) niet kunt instellen op € 1,- , maar minimaal op € 10,-. Zonder een plafondinstelling van € 1,- is het volgens klager vrijwel onmogelijk om de overschrijding van € 9,- te voorkomen. Hierdoor zal iemand die de gehele bundel wil verbruiken “altijd” met € 9,-  euro extra kosten geconfronteerd worden. Volgens klager is de informatie hierover onduidelijk: in de algemene voorwaarden wordt volgens hem gesproken over een “minimumplafond”. Dit minimum zou beschreven staan in de aanvullende voorwaarden, maar daar staat nergens een minimum van € 10,- beschreven. Ook wordt het minimumplafond volgens hem niet benoemd bij de extra informatie tijdens het bestelproces. Het minimum komt wel aan de orde in het “FAQ/community”-deel van de website, maar dat daar kom je als consument pas als het te laat is, aldus klager.

 

Het verweer

De uiting van Simpel is niet misleidend. Naast informatie over het abonnement dat wordt aangeboden wordt de bezoeker op de website geïnformeerd over aanvullende betaalde diensten die kunnen worden afgenomen. Het instellen van het gebruiksplafond is een van deze diensten.

Op de homepage is achter de aanbiedingen een omcirkelde “i” te zien. Indien men op dit “i”-icoon klikt, verschijnt een document met “Belangrijke informatie over dit abonnement”. Onder de 9e bullit staat: “het plafond (betaalde dienst) kun je instellen voor €0,50 per maand via Mijn Simpel”. Verder staat op de homepage: “altijd controle; Voorkom hoge rekeningen door het instellen van een Plafond (betaalde dienst) vanaf € 10.” Op de “Sim-only” pagina staat: “Controle over je kosten. Met een plafond (betaalde dienst) heb je maximale controle over je maandelijkse kosten. Het Plafondbedrag stel je zelf in op je persoonlijke pagina vanaf € 10. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Handig voor ouders die de rekening van hun kind betalen. Alles over het Plafond >”. 

Op de “Plafond pagina” staat uitleg over het Plafond, onder meer onder de kopjes: “Hoe werkt het Plafond” en “Zelf je Plafond instellen vanaf € 10”.

Het feit dat (als aanvullende dienst) een plafond vanaf € 10,- kan worden ingesteld maakt niet dat de bestreden uiting “Eurokrakers” misleidend is, aldus adverteerder.  

 

De mondelinge behandeling

Klager heeft zijn klacht nader toegelicht aan de hand van zijn eigen ervaring. Klager had een abonnement afgesloten waarbij hij de eerste 6 maanden € 1,- zou betalen. Bij het abonnement had hij een plafond ingesteld. Aan het eind van de maand kreeg hij een rekening van € 10,-, terwijl hij verwachtte dat hij € 1,- moest betalen. Toen hij daarover bij Simpel klaagde en aanvoerde dat het onmogelijk is om de rekening op € 1,- te houden als er geen plafond kan worden ingesteld op € 1,-, werd hem gezegd dat dat wel kon, als hij maar goed zou opletten. Klager kan zich niet herinneren of hij bij het afsluiten van het abonnement op het i-icoon heeft geklikt. 

 

Het oordeel van de Commissie

Klager vindt de uiting misleidend omdat de abonnementskosten volgens hem altijd hoger zullen zijn dan € 1,- nu het  plafond niet op € 1,- kan worden gesteld. Klager vindt daarnaast dat op de website onduidelijk wordt vermeld dat het plafond pas vanaf € 10,- kan worden ingesteld.

Deze klacht kan niet slagen.

In de uiting worden abonnementen aangeboden waarvoor men de eerste 6 maanden € 1,- betaalt. Klager heeft onvoldoende onderbouwd dat het onmogelijk is om aan het einde van de maand daadwerkelijk € 1,- voor deze abonnementen af te moeten rekenen. Van misleiding is niet gebleken.

Dat het plafond op minimaal € 10,- moet worden ingesteld, maakt dit niet anders. Het staat adverteerder vrij om haar dienst zo in te richten dat het plafond, dat als ‘extra’ bij het abonnement kan worden afgesloten, vanaf € 10,- kan worden ingesteld. Overigens wordt de consument hierover naar het oordeel van de Commissie voldoende duidelijk geïnformeerd, op verschillende plaatsen op de website.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken