Samenvatting van de klacht
Klager is op 18 juni 2020 gebeld namens adverteerder voor direct marketing. Tijdens het gesprek, dat door klager is opgenomen, heeft hij de volgende overtredingen van de Code voor Telemarketing 2020 (CTM) geconstateerd: klager is gebeld terwijl hij in het Bel-me-niet register staat, hetgeen een overtreding is van artikel 2 lid 1 CTM, bij het terugbellen naar het nummer waarvandaan is gebeld, kreeg klager geen informatie over de beller, hetgeen een overtreding is van artikel 5 lid 3 CTM. Klager heeft hierover per email een klacht ingediend in overeenstemming met artikel 16 lid 1 van de CTM. Adverteerder heeft niet binnen de termijn van 4 weken gereageerd op deze klacht.
Het oordeel van de voorzitter
Niet is bestreden dat klager is gebeld terwijl hij in het Bel-me-niet register staat, hetgeen in strijd is met artikel 2 lid 1 CTM. Daarnaast is niet bestreden dat klager bij het terugbellen naar het nummer waarvandaan is gebeld, geen informatie zag over de beller, hetgeen in strijd is met artikel 5 lid 3 CTM. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande heeft adverteerder gehandeld in strijd met artikel 2 lid 1 CTM respectievelijk artikel 5 lid 3 CTM. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.