a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00355

Datum:

21-09-2020

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft mededelingen over het terugkijken van programma’s via interactieve tv op de website www.canaldigitaal.nl, subpagina’s ‘interactieve-tv/tv-gemist’, ‘interactieve-tv/#Opnemen’ en ‘veelgestelde-vragen’. De uitingen worden gespecificeerd onder ‘De klacht’.

 

De klacht

Op de website van Canal Digitaal wordt op verschillende pagina’s de mogelijkheid van het opnemen en zeven dagen terugkijken van televisieprogramma’s genoemd, maar daarbij wordt niet meegedeeld dat deze mogelijkheden niet voor alle zenders gelden. Klager heeft pas na het afsluiten van een abonnement bemerkt dat opnemen slechts mogelijk is bij 19 (van ongeveer 80) zenders en zeven dagen terugkijken slechts bij 22 zenders. Deze informatie blijkt alleen te vinden in de ‘Zenderlijst tv via internet’ die op de website “nogal verborgen” onder ‘handleidingen’ staat. Naar een handleiding wordt niet gekeken voordat de bestelling in huis is, aldus klager.

Klager wijst op de volgende tekstgedeelten ter onderbouwing van zijn stelling dat de indruk wordt gewekt dat opnemen en terugkijken van programma’s voor alle zenders geldt:

Op de pagina https://www.canaldigitaal.nl/interactieve-tv/tv-gemist/:

“Alles over gemiste programma’s terugkijken

Gemiste programma’s kijk je makkelijk terug met TV Gemist of je start met Begin Gemist een programma opnieuw. Dit werkt via internet en kan via de gratis Canal Digitaal (Smart) TV App, Live TV Web en/of de interactieve functies van je tv-ontvanger. Zo bepaal je zelf de inhoud van je tv-gids voor vanavond.”

“Je kunt televisieprogramma’s gratis tot zeven dagen na uitzending terugkijken.”
“Schakel je later in op het programma dat je wil kijken? Met Begin Gemist start je de uitzending opnieuw. Dit kan zolang het programma nog aan de gang is.”
“Nodig”:

TV Gemist en Begin Gemist zijn voor elke Canal Digitaal-klant onbeperkt gratis te gebruiken. Zowel via interactieve tv als via de app. Daarnaast heb je een internetverbinding nodig en een (…) interactieve decoder.”

“Hoe kan ik gemiste uitzendingen terugkijken?”

Heb je een programma gemist? Een uitzending terugkijken via TV Gemist is heel makkelijk. (…) Heb je een gemist programma gevonden? Klik erop om het programma terug te kijken. (…)”

 

Op de pagina https://www.canaldigitaal.nl/interactieve-tv/#Opnemen:

“Interactief tv-kijken bij Canal Digitaal

Mis nooit meer iets van je favoriete tv-programma’s met interactieve tv. Jij bepaalt zelf wanneer je tv kijkt. (…) Pauzeer gemakkelijk ieder programma, kijk vanaf het begin met Begin Gemist en geniet (…)”

“Opnemen

Vergeet je elke week je favoriete serie te kijken? Neem deze dan op, zo blijft hij langer bewaard en blijf jij op de hoogte. Opnemen zit gratis in alle Canal Digitaal pakketten! Neem dat programma op via de TV App, je Smart TV of je HD-ontvanger.”

“Tot 7 dagen terugkijken

Een avondje niet thuis? Of een sportwedstrijd gemist? Kijk al je lievelingsprogramma’s tot zeven dagen terug. Met interactieve tv ben jij nooit afhankelijk van tijd.”

“Begin Gemist

Even later inschakelen tijdens je tv-serie? Kijk de meeste programma’s gewoon vanaf de start via Begin Gemist. (…).”

 

Op de pagina https://www.canaldigitaal.nl/veelgestelde-vragen:

“Waar heb ik allemaal toegang tot met de TV App?

Live toegang tot alle tv-programma’s van de zenders die in jouw pakket zitten. Kijk het live of kijk tot 7 dagen terug. (…).”

 

Het verweer

Adverteerder voert aan, verkort en zakelijk weergegeven, dat in de uitingen niet wordt gezegd dat de functionaliteiten ‘Uitzending gemist’ en ‘Opnemen’ voor alle zenders beschikbaar zijn. Er staat wel dat ‘Opnemen’ in alle pakketten beschikbaar is (wat ook zo is), maar niet dat het om alle zenders gaat. Daarnaast geldt dat deze functionaliteiten wel beschikbaar zijn voor alle Nederlandse publieke en commerciële omroepen, de Belgische publieke zenders, Fox Sports en National Geographic, waarmee niet in zenderaantal maar wel in kijktijd het overgrote deel van de zenders is ‘gecovered’. Ten slotte staat de exacte informatie in de zenderlijst op de website van Canal Digitaal.

Hoewel adverteerder van mening is dat de uitingen niet misleidend zijn, zal zij de uitingen zo aanpassen dat daarin wordt vermeld dat de functionaliteiten ‘Uitzending gemist’ en ‘Opnemen’ niet voor alle zenders beschikbaar zijn, met een link of verwijzing naar de precieze informatie.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

In de onder de klacht aangehaalde tekstgedeelten op de website van Canal Digitaal wordt de mogelijkheid aangeprezen om televisieprogramma’s terug te kijken door middel van ‘TV Gemist’ en ‘Opnemen’. Als erkend is komen vast te staan dat deze aangeprezen functionaliteiten voor een wezenlijk deel van de zenders niet beschikbaar zijn. De Commissie is van oordeel dat dit een belangrijke beperking van het aanbod betreft, waarop de gemiddelde consument op grond van de uitingen niet zonder meer bedacht behoeft te zijn. De consument moet daarom tijdig en op duidelijke wijze er attent op worden gemaakt dat ‘TV Gemist’ en ‘Opnemen’ niet voor alle zenders geldt. Dit is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen over de door Canal Digitaal aangeboden televisieabonnementen.

2.

De wijze waarop de consument op de website van Canal Digitaal wordt geïnformeerd over de beperkingen die gelden voor ‘TV Gemist’ en ‘Opnemen’ is naar het oordeel van de Commissie niet voldoende duidelijk en tijdig. Vast staat immers dat deze informatie alleen is opgenomen in de ‘Zenderlijst tv via internet’ die op de website staat onder ‘Handleidingen’. Het ligt niet voor de hand dat de gemiddelde consument hier zal kijken alvorens een besluit te nemen over het al dan niet afsluiten van een abonnement. Dit leidt tot het oordeel dat de wijze van informatieverstrekking niet voldoet aan de vereisten als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierin is bepaald dat essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen tijdig en op duidelijke wijze in de uiting(en) moet zijn opgenomen. Nu hieraan bij de aanprijzing van ‘TV Gemist’ en ‘Opnemen’ niet is voldaan, kan de gemiddelde consument ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. De uitingen zijn daarom misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

3.

In de mededeling van Canal Digitaal dat zij de uitingen zo zal aanpassen dat daarin wordt vermeld dat de functionaliteiten ‘Uitzending gemist’ en ‘Opnemen’ niet voor alle zenders beschikbaar zijn, met een link of verwijzing naar de precieze informatie, ziet de Commissie aanleiding om de aanbeveling te doen voor zover nog nodig.

4.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder voor zover nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken