a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2019/00543

Datum:

17-10-2019

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Algemene Aanbeveling

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie van Autobedrijf Roden op de website van AutoScout24, waarin een “Dodge RAM 1500 Sport 4×4 Luchtvering 5.7 V8 HEMI 2018” wordt aangeboden voor de prijs van € 42.500,-. Naast de foto van een auto staat onder de genoemde prijs onder meer:
“ 50 km           Tweedehands
 01/2018
295 kW 401 PK  Automatisch, LPG
Luchtvering, Stoelventilatie
Multifunctioneel stuur
Airbag passagier”

Onder het kopje “Beschrijving” op pagina 5 staat, voor zover hier van belang:
“Aanvullende opties en accessoires: (…)
Bedcover in kleur
Sidebars
LPG G3 onder of bovenbouw”

 

De klacht

In de advertentie wordt een Dodge Ram 1500 aangeboden voor € 42.500,-. Op pagina 1 en 3 staat duidelijk dat de brandstofsoort “LPG” is. Ook zijn er op de foto op de eerste pagina duidelijk sidebars en een bedcover te zien. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat de LPG-installatie, de sidebars en de bedcover bij de prijs van € 42.500,- zijn inbegrepen. In de beschrijving op pagina 5 staat echter dat LPG, de sidebars en de bedcover opties zijn, dus niet inclusief zijn. Door deze wijze van adverteren worden klanten gelokt met incorrecte informatie.

 

Het verweer

In de omschrijving van de auto staat duidelijk dat de LPG-installatie, de bedcover en de trekhaak aanvullende opties zijn en bij de prijs op pagina 1 moeten worden opgeteld.

 

Het oordeel van de voorzitter

1.  In de bestreden advertentie biedt adverteerder een Dodge RAM 1500 pick-up truck aan voor € 42.500,-. Onder deze prijs staat onder andere: “LPG”. Deze brandstof wordt ook genoemd onder “Algemene informatie”. De gemiddelde consument zal daarom ervan uitgegaan dat de auto, zoals deze voor de genoemde prijs wordt aangeboden, is voorzien van een LPG-installatie. Uit het feit dat onder het kopje “Aanvullende opties en accessoires” staat: “LPG G3 onder of bovenbouw” volgt echter dat dit een optie is die niet in de prijs is inbegrepen. Hierdoor bevat de advertentie tegenstrijdige mededelingen over de LPG installatie en daarmee dubbelzinnige informatie over de uitvoering van de auto, een van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

2.  Op de foto van de auto in de advertentie zijn een bedcover en sidebars te zien. De aangeboden auto is echter blijkbaar niet van deze accessoires voorzien, nu deze onder het kopje “Aanvullende opties en accessoires” als opties worden genoemd. Accessoires dienen slechts te worden afgebeeld als deze bij de aanbieding inbegrepen zijn (vgl. algemene aanbeveling onder i) dan wel indien duidelijk wordt gemaakt dat de afgebeelde auto niet geheel gelijk is aan de aangeboden auto. Nu aan deze eisen niet is voldaan, heeft adverteerder ook in zoverre dubbelzinnige informatie verstrekt over de uitvoering van de auto als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC en gehandeld in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beslist daarom als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken