a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00474

Datum:

17-11-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing) (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende drie uitingen van Stella:

A. een radiocommercial, waarin door de voice-over wordt gezegd:

“E-bike overstapdagen bij Stella. Ruil nu jouw fiets in en ontvang minimaal € 750,- inruilkorting bij aanschaf van een nieuwe Stella e-bike. Benieuwd? Kijk op stella.nl.”

B. een televisiereclame, waarin door de voice-over wordt gezegd:

“E-bike overstapdagen bij Stella. Ruil nu jouw fiets in en ontvang minimaal € 750,- inruilkorting bij aanschaf van een nieuwe Stella e-bike. Benieuwd? Download de gratis brochure op stella.nl.”

In beeld verschijnt onder meer de tekst “MINIMAAL € 750,- INRUILKORTING”. Tegelijkertijd staat onderin beeld in kleine letters, gedurende ongeveer 3 seconden, de mededeling: “Alleen geldig bij aanschaf van een nieuwe Stella e-bike met Middenmotor. Niet i.c.m. andere lopende acties. Alleen geldig op de adviesprijs. Bekijk de voorwaarden op stella.nl.”

C. een banner op de website www.stella.nl waarin, naast de afbeelding van een e-bike, staat:

“Nationale FIETS INRUIL DAGEN

 Minimaal gegarandeerd € 750,- inruilvoordeel1

 Incl. unieke service aan huis2”

en daarnaast, in kleinere letters: “Op alle middenmotoren”.

 

De klacht

Stella zegt in haar reclame dat zij € 750,- geeft voor inruil van een oude fiets. Stella laat geen prijzen zien, er kan een actiefolder worden besteld. In de actiefolder staan wel prijzen en de indruk wordt gewekt dat de inruilkorting van € 750,- hiervanaf gaat. Een verkoper deelde klaagster echter mee dat de prijzen die in de actiefolder staan inclusief de inruilkorting zijn en dat inruil alleen mogelijk is wanneer een fiets ter waarde van € 3100,- wordt besteld. In de uiting op de website wordt in kleine letters vermeld dat de inruilactie alleen geldt bij aankoop van een fiets met een middenmotor. Volgens klaagster “is het een hele puzzel”, zij voelt zich als consument erg misleid. Aan de actie van € 750,- inruilvoordeel zitten veel haken en ogen en de actie is niet zo mooi als Stella het doet voorkomen.

 

Het verweer

Stella voert aan, kort samengevat, dat de prijzen in de actiebrochure of eventuele andere kortingen los staan van de inruilcampagne waaraan klaagster refereert. De klant kan dus kiezen tussen fietsen uit de actiebrochure of fietsen waarop de inruilactie van toepassing is. Of de inruilcampagne interessant is, hangt af van de fiets die men in te ruilen heeft en de e-bike die men wenst aan te schaffen. Eén van de actievoorwaarden bij de inruilactie is dat deze alleen geldig is bij aankoop van een e-bike met middenmotor.

 

Het oordeel van de voorzitter

1.

De voorzitter vat de klacht zo op dat deze is gericht tegen de volgens klaagster onduidelijke wijze waarop Stella reclame maakt voor de actie ‘minimaal € 750,- inruilvoordeel’’ in een radio- en televisiecommercial en op haar website stella.nl. De door klaagster genoemde ‘actiebrochure’ is door haar niet overgelegd, zodat deze niet in de beoordeling wordt betrokken.

2.

Vast is komen te staan dat aan de geadverteerde inruilactie in ieder geval de voorwaarde is verbonden dat de actie alleen geldig is bij aanschaf van een nieuwe Stella e-bike met middenmotor. Dit is een belangrijke beperking van het actieaanbod en betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over het al dan niet gebruik maken van de actie. Daarom moet in de uitingen op duidelijke wijze op deze voorwaarde worden gewezen. Aan dit vereiste is naar het oordeel van de voorzitter in de radio- en televisiecommercial niet voldaan. Zij overweegt daartoe het volgende.

3.

In de radiocommercial wordt de absolute mededeling “Ruil nu jouw fiets in en ontvang minimaal € 750 inruilkorting bij aanschaf van een nieuwe Stella e-bike” slechts gevolgd door de oproep aan wie “benieuwd” is om op de website te kijken. Door deze algemene oproep wordt de gemiddelde consument er niet op attent gemaakt dat de inruilkorting van minimaal € 750,- alleen van toepassing is op een beperkt gedeelte van het assortiment, te weten de e-bikes met middenmotor.

Hetzelfde oordeel geldt voor de televisiecommercial, waarin de door de voice-over uitgesproken tekst “Ruil nu jouw fiets in en ontvang minimaal € 750,- inruilkorting bij aanschaf van een nieuwe Stella e-bike” slechts wordt gevolgd door de oproep aan wie “benieuwd” is om de brochure te downloaden. De gesproken tekst wordt kracht bijgezet door de met grote letters prominent in beeld gebrachte absolute mededeling “MINIMAAL € 750,- INRUILKORTING”. Weliswaar verschijnen tegelijkertijd onder in beeld de voorwaarden, maar deze zijn slechts zo kort en in zo kleine letters weergegeven dat zij niet opvallen en vanaf een gebruikelijk te achten afstand tot het televisiescherm onleesbaar zijn. Hierdoor wordt in de televisiecommercial onvoldoende duidelijk gemaakt dat de inruilactie is beperkt tot e-bikes met middenmotor.

4.

Het voorgaande leidt tot het oordeel dat in de radio- en televisiecommercial sprake is van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn deze commercials misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

5.

In de uiting op de website wordt direct bij het aanbod van “minimaal gegarandeerd € 750,- inruilvoordeel” vermeld: “Op alle middenmotoren”. Hierdoor zal de beperking van de actie tot e-bikes met een middenmotor de gemiddelde consument niet ontgaan. De tegen de website gerichte klacht wordt daarom afgewezen.

6.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de radio- en televisiecommercial in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt adverteerder in zoverre aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken