a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2023/00122

Datum:

06-06-2023

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website van Skoda (www.skoda.nl) voor zover op een subpagina van die website de volgende mededelingen staan over een software-update:

“Wat houdt de update in?
Met de gratis software update ME3 wordt jouw Enyaq iV voorzien van verbeterde functies, bedieningselementen en het ontwerp van het infotainmentsysteem. Het vernieuwde accubeheer verbetert ook nog eens de actieradius van je Enyaq iV en verhoogt de laadsnelheid. Deze update omvat ook een uitgebreid aanbod van <Skoda Connect-onlinediensten>.
(…)
ŠKODA voert de <software-update> voor bestaande ENYAQ iV-modellen uit als onderdeel van een service-actie die gratis is voor eigenaren. Zij worden de komende periode benaderd door hun ŠKODA-dealer om een afspraak voor de installatie van de software-update in te plannen.
(…)
Sneller laden
Dankzij de software-update neemt het maximum laadvermogen toe tot 120kW voor auto’s met een 62 kWh accupakket en tot 135kW voor modellen met de 82 kWh accuvariant. Dankzij een verbeterd warmtemanagement van het accupakket wordt de actieradius van de ENYAQ iV-familie in de praktijk verder vergroot. Verder laten de laad- en rijbereik-graphics in het infotainmentsysteem nu ook de bestemming zien, inclusief benodigde laadstops.”

 

Samenvatting van de klacht

In de reclame-uiting staat dat de betreffende software-update gratis is en dat hiermee de laadsnelheid wordt verhoogd. Op basis daarvan heeft klager de software-update laten uitvoeren. Hierna kwam klager erachter dat de laadsnelheid niet verhoogd is. Achteraf bleek dat voor de hoge laadsnelheid, naar 120 kW, €545,- betaald moet worden. In de uiting wordt niet vermeld dat de software om de laadsnelheid te vergroten een betaalde versie is, daar kom je pas achter door verder te klikken op een link. Deze link ontbrak echter toen klager de uiting zag. Volgens klager is de tekst in de reclame-uiting dan ook misleidend.

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder heeft deze klacht ook rechtstreeks van klager ontvangen en hier al opvolging aan gegeven. Hierbij is uit nader onderzoek gebleken dat niet in alle gevallen sprake is van een snelheidsverhoging na de betreffende software-update, omdat in een aantal gevallen deze al verhoogd is naar 120kW/135kW. Adverteerder heeft de uiting inmiddels aangepast en legt een printscreen van de aangepaste uiting over. Deze aanpassing laat onverlet hetgeen gesteld is, namelijk dat de betreffende software-update gratis is. Dat er betaald moet worden voor de snellaad-upgrade, toentertijd een betaalde optie bij aanschaf van de auto, doet niets aan deze stelling af. Adverteerder is van mening dat zij niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code (hierna ook: NRC) handelt.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Volgens klager is de bestreden uiting misleidend, omdat hierin de indruk wordt gewekt dat de software-update van adverteerder een hogere laadsnelheid inhoudt en gratis is voor alle klanten, terwijl in werkelijkheid voor een hogere laadsnelheid betaald moet worden door klager. De voorzitter oordeelt hierover als volgt.

2. Uit de reclame-uiting moet duidelijk blijken wat het aanbod (in dit geval de software-update) inhoudt, om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet. Aan deze voorwaarde is naar het oordeel van de voorzitter in de bestreden uiting niet voldaan. In de uiting wordt zonder enig voorbehoud gesteld dat met de gratis software-update de laadsnelheid wordt verhoogd. De gemiddelde consument zal op grond daarvan verwachten dat wanneer hij of zij een software-update laat uitvoeren, de laadsnelheid gratis verhoogd zal worden. Uit het verweer en de overgelegde aangepaste uiting van adverteerder blijkt echter dat er voorwaarden gelden om hiervoor in aanmerking te komen, te weten dat de auto al beschikt over de “snellaadfunctionaliteit”. Indien de auto (nog) niet over “snelladen” beschikt, moet de eigenaar eerst de “snellaad upgrade”, tegen betaling, aanschaffen. Deze informatie ontbreekt in de bestreden uiting, waardoor de consument hier niet op bedacht zal zijn.

3. Dat de consument om de laadsnelheid te laten vergroten in sommige gevallen eerst een upgrade tegen betaling dient aan te schaffen, betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Het voorgaande leidt tot het oordeel dat sprake is van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in  artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (hierna ook: NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4. De voorzitter heeft kennis genomen van de mededeling van adverteerder dat zij reeds heeft besloten om een aanpassing van toekomstige uitingen in gang te zetten. De in dit kader door adverteerder als voorbeeld overgelegde uiting geeft de voorzitter aanleiding een aanbeveling achterwege te laten.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken