a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2019/00444

Datum:

10-07-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

In de televisiecommercial wordt gezegd dat Lidl het meest verse groente en fruit heeft omdat zij zonder groothandel werkt. Hierna wordt gesproken over bloemkolen die na het plukken “razendsnel” in de winkel liggen en drie keer worden gecontroleerd. Hierna wordt gezegd dat dit ook geldt voor peren en ander fruit alsook voor aardappelen en groente. Tot slot maakt de televisiecommercial melding van een aanbieding voor “verse Hollandse conference peren”.

 

Samenvatting van de klacht

In de televisiecommercial wordt eerst melding gemaakt van de versheid van onder andere bloemkool met de leus ‘vandaag geoogst, de volgende dag in de winkel’. Vervolgens wordt gesproken over een aanbieding van verse conference peren. Deze worden geoogst tussen augustus en december. De peren liggen dus al 8 tot 9 maanden in de koelcel en kunnen niet als vers worden beschouwd. Lidl wekt in de televisiecommercial op grond van het voorgaande ten onrechte de indruk dat ook de peren de vorige dag geoogst zouden zijn.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Bij fruit worden als vers beschouwd de producten die niet vooraf zijn geschild of gesneden en die niet zijn diepgevroren of een specifieke conserverende bewerking hebben ondergaan. Het bewaren van fruit in een koelcel kan niet worden beschouwd als een vorm van bewerking in de hiervoor bedoelde zin. Dit impliceert dat het adverteerder vrijstaat de door haar aangeboden conference peren als ‘vers’ aan te duiden, mits zij niet de indruk wekt dat ‘vers’ in dit geval een andere betekenis heeft, te weten dat het om zeer recent geoogste landbouwproducten gaat. Klager stelt dat de televisiecommercial ten onrechte laatstbedoelde indruk wekt. De voorzitter oordeelt als volgt.

2)  In het eerste deel van de televisiecommercial wordt van bloemkool specifiek gezegd dat deze na het oogsten razendsnel in de winkel ligt. De aanbieding van de conference peren die aan het einde van de televisiecommercial wordt genoemd, staat zodanig los van de aanprijzing van de bloemkool en de overige mededelingen, dat niet kan worden gezegd dat adverteerder de indruk wekt dat ook deze peren de vorige dag zijn geoogst. Om die reden wordt ervan uitgegaan dat de gemiddelde consument de televisiecommercial in dit geval zo zal interpreteren dat met ‘vers’ wordt bedoeld dat het om peren in hun oorspronkelijke vorm gaat die geen specifieke bewerking (anders dan het opslaan in een koelcel) hebben ondergaan. Nu blijkens het voorgaande de klacht geen doel treft, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken