De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Grolsch Herfstbok waarin diverse scènes van een roodharige vrouw zijn te zien, waaronder een scène waarin zij bier drinkt.
Samenvatting van de klacht
In de televisiecommercial voor een zwaarder bier is een meisje met een erg jonge uitstraling te zien. Zij lijkt jonger dan 25 jaar. De televisiecommercial is daarom in strijd met artikel 11 Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) 2014.
Het oordeel van de voorzitter
Het vrouwelijke model dat in de televisiecommercial is te zien, was volgens adverteerder ten tijde van de opname 26 jaar. Uitgaande hiervan blijft de beoordeling beperkt tot de vraag of de vrouw ‘evident’ jonger dan 25 jaar lijkt, zoals bedoeld in artikel 11 RvA 2014. De voorzitter begrijpt dit criterium aldus dat er in redelijkheid geen twijfel over moet bestaan dat het model jonger lijkt dan 25 jaar. In dit geval kan men verschillend denken over de juiste leeftijd van de vrouw. Naar het oordeel van de vrouw kan evenwel niet worden gezegd dat zij ‘evident’ jonger lijkt dan 25 jaar. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.