a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2020/00264

Datum:

30-07-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden uiting

Het betreft een uiting op www.wijnvoordeel.nl.

Daarin staat onder de foto van een fles wijn:

 “2019 | Frankrijk
 
La famille Meiland Chardonnay (3 flessen)
 
Populair Afgelopen dag 90 keer verkocht
 
Als er één ding zeker is, dan is het dat de familie Meiland
wel van een glaasje wijn houdt. Of dat nu om half twaalf ‘s
ochtends is of laat in de middag: wijnen, wijnen, wijnen!
In dit pakket vindt u driemaal de sappige en exotische
Chardonnay van La Famille Meiland. Een van de favorieten
van de familie en inmiddels ook bij ons hoog in de top tien
te vinden.
 
Smaak: Levendig & Fris
 
Druif: Chardonnay
 
Niet lekker, geld terug
 
        8,99″
 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager bestelde 6 x 3 (=18) flessen wijn, maar kreeg er 6 in plaats van 18. Telefonisch werd hem meegedeeld dat deze wijn € 8,99 per stuk kost, terwijl in de bestreden uiting staat dat drie flessen € 8,99 kosten, aldus klager. Men had als prijs moeten vermelden: € 26,97 voor drie flessen. Klager vindt de uiting misleidend.
 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Adverteerder heeft naar aanleiding van de klacht geconstateerd dat hier sprake is van
een druk-/zetfout, die van zeer tijdelijke aard is geweest. In verband met een wijziging op de
Meiland-pagina is de prijs alleen bij dit specifieke pakket (3-vaks) op verwarrende wijze vermeld.
Adverteerder acht het echter aannemelijk dat klager heeft kunnen inzien dat er sprake was van  een drukfout, omdat alle communicatie over de andere pakketten duidelijk uitwees dat
“3 flessen voor € 8,99” volstrekt niet in lijn was met de andere prijzen. Overal wordt namelijk gecommuniceerd dat de flesprijs minimaal € 7,99 is. Bovendien zijn hier ook geen van-en voor-prijs vermeld, die doorgaans duiden op een (tijdelijke) afprijzing.
 
Adverteerder betreurt het dat klager verrast is door deze situatie, maar verzoekt de Commissie de klacht ongegrond te verklaren, nu er in haar ogen geen sprake is van misleiding.
 

Het oordeel van de voorzitter  

Adverteerder heeft erkend dat er, waar in de bestreden uiting bij het aanbod van “La famille Meiland Chardonnay (3 flessen)” als prijs is vermeld: “8,99”, sprake is van een onjuistheid, in die zin dat deze prijs niet geldt voor 3 flessen, maar voor 1 fles. Volgens adverteerder is er een druk- of zetfout gemaakt.   
Gelet op het bovenstaande gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
Het verweer dat klager zou hebben kunnen inzien dat er sprake was van een drukfout, gelet op communicatie over de prijzen van andere pakketten, en dat in dit geval geen van-en voor-prijs waren vermeld, kan niet slagen. De bestreden uiting is een op zichzelf staande reclame-uiting, die als zodanig in overeenstemming met de NRC dient te zijn en van een onmiskenbare druk- of zetfout is naar het oordeel van de voorzitter ook geen sprake.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken