a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2020/00426

Datum:

23-09-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een televisiecommercial en een reclamefolder waarin de ijsvariant Magnum Ruby wordt aangeprezen, waarbij een ijsje is te zien met gekleurde lijnen in de vulling.

 

Samenvatting van de klacht

In de uitingen is een Magnum Ruby ijsje te zien met een ‘twist’ in de vulling. Niet duidelijk wordt gemaakt dat de mini variant niet is voorzien van een dergelijke twist. Klaagster beschouwt om die reden de mini variant niet als “de echte ruby”.

 

Samenvatting van het verweer

De Magnum Ruby varianten bevatten steeds echte Ruby chocolade, waarop de benaming gebaseerd is. De Magnum Ruby mini bevat echter geen frambozenswirl om te voorkomen dat de frambozensmaak te dominant zou worden ten opzichte van de Ruby chocoladesmaak. Wegens de transparantie die adverteerder nastreeft, toont zij op de verpakkingen van beide varianten een productshot van het ijsje met een flinke hap uit het product. Daardoor kunnen consumenten duidelijk de binnenkant van het product zien en constateren welke variant de frambozenswirl bevat. De productinformatie gaat altijd gepaard met een dergelijke afbeelding. Dit gebeurt ook als in reclame-uitingen naar een van beide varianten wordt verwezen.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden reclame-uitingen is een Magnum Ruby ijsje te zien met gekleurde lijnen in de vulling. Over deze lijnen wordt in de reclame verder geen enkele mededeling gedaan. Dat het hierbij gaat om een ‘frambozenswirl’, blijkt dus niet uit de uitingen. Deze prijzen uitdrukkelijk het product aan wegens de daarin verwerkte Ruby chocolade. Aangenomen moet daarom worden dat de gemiddelde consument die naar aanleiding van de uitingen besluit het ijsje te kopen, dit specifiek doet wegens de Ruby chocoladesmaak en niet wegens de swirl. Deze consument zal verder geen bijzondere betekenis toekennen aan de swirl, die slechts als decoratief element zichtbaar is. Het ontbreken van de swirl bij de mini variant kan onder deze omstandigheden niet als essentiële informatie worden beschouwd die reeds in de uitingen had moeten worden vermeld. Adverteerder kan er mee volstaan het al dan niet aanwezig zijn van de swirl kenbaar te maken op de verpakking van het product, zoals zij doet. De voorzitter beslist op grond van het voorgaande als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken