De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van Lidl in een regionaal dagblad waarin een aanbieding voor wijn stond met daarbij de mededeling “5 + 1 gratis”.
Samenvatting van de klacht
Het is in strijd met artikel 20 Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA) om het woord ‘gratis’ in het kader van een aanbieding voor wijn te gebruiken.
Samenvatting van de reactie van adverteerder
Adverteerder erkent dat de bestreden reclame-uiting in strijd is met de RVA. Zij zegt toe dat de uiting in de toekomst niet meer zal worden herhaald en zij heeft daartoe maatregelen getroffen. De vereisten uit de RVA zijn opnieuw onder de aandacht gebracht van de afdeling Marketing.
Het oordeel van de voorzitter
1) De klacht is gegrond. Krachtens artikel 20 RVA is het – behoudens uitzonderingen die hier niet aan de orde zijn – verboden alcoholhoudende drank gratis aan particulieren aan te bieden. De uiting kan niet anders worden begrepen dan dat men een gratis fles wijn krijgt bij de aankoop van vijf andere flessen wijn uit de actiecategorie.
2) De voorzitter zal, nu adverteerder aannemelijk heeft gemaakt dat de fout zich niet meer zal voordoen, gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande is de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 20 RVA