a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2023/00315

Datum:

14-08-2023

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclamebord dat boven het vriesvak van een Jumbo filiaal hangt, met een afbeelding van verschillende verpakkingen met ijsjes van het merk Magnum en daarboven de tekst:

“Magnum
Alle soorten
2 verpakkingen

Actie
1+1 gratis*
Geldig t/m di 13 juni 2023”.

Hieronder staat een asterisk met de tekst:
“*Bij aanschaf van 1 product ontvang je 1 extra product gratis. Alle combinaties mogelijk. Let op: per combinatie kan de totaalprijs verschillen.”

 

Samenvatting van de klacht

In de reclame-uiting wordt aangegeven dat voor de actie “1+1 gratis” alle combinaties mogelijk zijn. Hierdoor ging klager ervanuit dat hij zelf zijn combinatie kon kiezen en daarbij een goedkoper product als eerste exemplaar kon worden beschouwd en een duurder product als tweede, gratis exemplaar. Dit bleek niet het geval te zijn, nu Jumbo blijkbaar 50% korting over de totale prijs van 2 verpakkingen rekent. Klager is nu duurder uit. Jumbo had duidelijk moeten vermelden hoe de korting wordt berekend in de kleine letters. Dat hier wel staat dat de prijs per combinatie kan verschillen, staat hier los van. Volgens klager kan je immers verschillende combinaties kiezen die elk mogelijk een andere prijs hebben.

 

Samenvatting van het verweer

De klacht ziet op een zogeheten “1+1 gratis” actie, waarbij de klant gedurende de actieperiode bij de aanschaf van een pak Magnum-ijs een tweede pak Magnum-ijs gratis kreeg. Bij deze actie was het mogelijk om verschillende varianten Magnum-ijs te combineren. Niet alle varianten hebben dezelfde prijs. Bij een combinatie van verschillende varianten met verschillende prijzen kreeg de klant 50% korting op de totaalprijs van de combinatie van twee producten.

Bij een dergelijk type actie kan de korting op verschillende manieren worden berekend. De gangbare opties in de markt zijn 1) de klant betaalt het duurdere product en krijgt het goedkopere product gratis en 2) de klant betaalt de helft van de totaalprijs van de twee gekozen producten. De tweede optie is voor klanten voordeliger en Jumbo heeft gekozen voor deze meest gunstige optie.

De klant betaalt de helft van het totaalbedrag, dit komt neer op een gratis product zoals de actie duidelijk aangeeft. In de uiting wordt niet gecommuniceerd of gesuggereerd dat de klant zelf mag kiezen voor welk product wordt betaald. Met het oog op hetgeen gangbaar is in de markt kon de klant dit redelijkerwijs ook niet verwachten. In de uiting wordt ook expliciet gecommuniceerd dat de totaalprijs per combinatie kan verschillen. De term ‘totaalprijs’ kan niet anders worden begrepen dan de totale prijs van de twee gecombineerde producten. Daaruit volgt ook logischerwijs dat het voordeel over die totaalprijs wordt berekend. Als het prijsvoordeel op een andere manier zou worden berekend, zou de term ‘totaalprijs’ niet zijn gebruikt.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. In de uiting wordt de actie “1+1 gratis” aangeprezen, waarbij de klant bij de aankoop van twee producten van het betreffende merk één product gratis ontvangt. Niet in geschil is dat men bij de aanschaf van twee producten van dezelfde variant, met dezelfde prijs, het tweede product (letterlijk) gratis ontvangt. Deze actie biedt echter ook de mogelijkheid om verschillende varianten, met verschillende prijzen, van het betreffende merk te combineren. Anders dan klager lijkt te veronderstellen, ligt naar het oordeel van de voorzitter in de uiting niet de suggestie besloten dat men in dat geval zelf mag kiezen welke variant van het product betaald wordt en welke variant gratis verkregen wordt. Naar het oordeel van de voorzitter verwacht de gemiddelde consument op basis van de actie “1+1 gratis”, waarbij alle combinaties mogelijk zijn en waarbij uitdrukkelijk wordt gesproken over een totaalprijs die per combinatie kan verschillen, dat adverteerder uitgaat van het berekenen van 50% korting over de totaalprijs van de twee varianten. Dit doet recht aan de actie. De korting wordt bij varianten met een afwijkende prijs immers evenredig verdeeld over beide producten van het merk. Hiermee wordt (feitelijk) hetzelfde effect bereikt als het ontvangen van het tweede product gratis bij twee gelijke varianten van het merk met dezelfde prijs.

2. Gelet op het voorgaande beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken