De bestreden reclame-uiting
Het betreft de actie “2e pizza vanaf 3.99” tijdens “Delivery Days” op de website www.dominos.nl.
Samenvatting van de klacht
Van maandag t/m donderdag geldt de actie ‘2de pizza vanaf € 3,99’ alleen bij bezorging. De eerste pizza moet dan minimaal € 12,95 kosten. De Supreme American Meatlovers pizza kost bij de actie € 18,49 in plaats van € 15,49. Voor de tweede pizza vanaf € 3,99 betaal je dan in feite extra. Soms is er een actie voor de tweede pizza gratis en dan wordt de prijs van de eerste pizza ook verhoogd waardoor de pizza niet meer “zo gratis is”.
Samenvatting van het verweer
Indien men wil bestellen, moet er eerst een winkel geselecteerd worden, omdat prijzen per winkel kunnen verschillen. Het bedrag van € 12,95 is in dit geval het minimale bestelbedrag om een pizza te laten bezorgen. Ook dit bedrag kan per winkel verschillen. Volgens klaagster kost een Supreme American Meatlovers met de actiecode € 18,49 en € 15,49 als men geen gebruik maakt van de actie. Op de bovenste schermafbeelding die klaagster heeft gedeeld, is echter rechts bovenin te zien dat voornoemde pizza € 15,49 kost omdat zij hier heeft gekozen voor een afhaalbestelling. Op de onderste schermafbeelding is te zien dat er een bedrag van € 18,49 wordt gevraagd, omdat zij in dat geval heeft gekozen om de pizza bij haar thuis te laten bezorgen. De betreffende actie is alleen geldig bij bezorgen (delivery). Het is dus niet zo dat de prijs wordt aangepast indien een klant gebruik wenst te maken van de actiecode. Het is adverteerder tot slot niet duidelijk waarom klaagster betwist dat de tweede pizza gratis is indien een dergelijke actie wordt gevoerd.
Het oordeel van de voorzitter
1) De voorzitter constateert op grond van de overgelegde stukken dat de actie “2e pizza 3.99” plaatsvindt in het kader van “Delivery Days”. Klaagster heeft ook onderkend dat de actie specifiek geldt indien men een pizza laat bezorgen (‘delivery’), maar zij is blijkbaar in verwarring geraakt door het prijsverschil dat bestaat tussen het afhalen en het laten bezorgen van een pizza. In het eerste geval kost de door haar genoemde pizza € 15,49 en in het tweede geval € 18,49. Van een ophoging van de prijs in het kader van de actie is echter niet gebleken. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat € 18,49 de reguliere prijs is indien men de pizza door het door klaagster gekozen filiaal laat thuisbezorgen waarbij de hogere prijs het gevolg is van de bezorging.
2) Verder constateert de voorzitter dat in de bestreden reclame-uiting het bedrag van € 12,95 wordt genoemd als “Minimale bestelwaarde”. Blijkbaar is dit het minimale bedrag om een pizza thuisbezorgd te krijgen, ongeacht de actie. Voor zover klaagster naar een actie met een gratis pizza verwijst, gaat de voorzitter tot slot daaraan voorbij, nu hiervan geen uiting is overgelegd die beoordeeld kan worden. De voorzitter beslist op grond van het voorgaande als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.