a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Opleidingen en cursussen

Dossiernr:

2018/00615

Datum:

27-09-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Opleidingen en cursussen

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website www.rijschooltraffic.nl voor zover daar staat:

“ACTIE!

10 autolessen + CBR praktijkexamen
voor maar 480 380,-

Vraag dit pakket aan”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager vindt de uiting misleidend omdat, toen hij van de actie gebruik wilde maken, dit niet mogelijk bleek te zijn. Nadat klager een eind had gereden met adverteerder, gaf laatstgenoemde hem aan dat hij meer dan 10 lessen nodig had. Toen klager aangaf dat hij (toch) van de actie “10 autolessen + CBR praktijkexamen voor maar € 380,-“gebruik wilde maken, zou adverteerder tegen klager hebben gezegd dat dat niet mogelijk was.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Na de proefles bleek dat klager niet aan de eisen om dit pakket (de actie) succesvol af te ronden voldeed, aldus adverteerder. Een van de richtlijnen geeft volgens adverteerder aan dat je een rijopleiding moet afmaken om voor deze actie in aanmerking te komen. Na de proefles heeft adverteerder klager geadviseerd om meer rijlessen te nemen, om “dit” succesvol af te ronden. Daarna zou bekeken kunnen worden of klager aan de eisen van het CBR zou voldoen. Adverteerder heeft een door haarzelf opgesteld formulier overgelegd, waar uit zou blijken dat klager op diverse vaardigheden “matig” scoorde. Op de vraag (van het Secretariaat van de Stichting Reclame Code) op welke wijze in de uiting naar voorwaarden om van de aanbieding gebruik te maken wordt verwezen, heeft adverteerder geantwoord dat de leerling voldoende niveau moet tonen op de proefles om voor de actie in aanmerking te komen.

 

Het oordeel van de Commissie

In de uiting staat “ACTIE! – 10 autolessen + CBR praktijkexamen – voor maar (van) 480 (voor) 380,-, Vraag dit pakket aan”. In de uiting wordt niets vermeld over beperkingen of voorwaarden, die deelname aan deze actie kunnen verhinderen. De gemiddelde consument zal na het zien van de uiting verwachten dat hij of zij het pakket (gewoon) kan afnemen. In het onderhavige geval blijken de resultaten van een proefles echter bepalend te zijn voor de beschikbaarheid van de actie: pas wanneer de proefles “op voldoende niveau” is afgelegd, kan men van de actie gebruik maken. Een dergelijke voorwaarde dient duidelijk in de uiting vermeld te worden, opdat de consument weloverwogen kan kiezen of hij of zij dit pakket bij deze rijschool zal afnemen.

Nu deze voorwaarde niet is opgenomen in de uiting, is sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken