a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2010/00366

Datum:

21-10-2010

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie, die in het Parool van 8 april 2010 en in de SPITS van 7 april 2010 stond, waarin onder meer de volgende tekst staat.

 

“9 x voordelig uit met de strippenkaart opmaaktips

Straks kunt u alleen nog maar reizen met de OV-chipkaart in Amsterdam. Het is dus belangrijk dat u uw strippenkaart nu nog even opmaakt. Om u daarbij te helpen, hebben we een aantal leuke strippenkaart opmaaktips verzameld. De opmaaktips bestaan uit verschillende attracties en musea die u gemakkelijk bereikt met het openbaar vervoer. Maakt u uw strippenkaart op tot en met 18 april, dan krijgt u korting bij de desbetreffende musea en attracties. En u ontvangt tegelijkertijd een gratis OV-chipkaart. Print de kortingsvouchers op ov-chipkaart.nl en pak uw voordeel!”

 

De klacht

 

De klacht luidt, samengevat, als volgt.

 

Klager acht de mededeling “Straks kunt u alleen nog maar reizen met de OV-chipkaart in Amsterdam”, onjuist. Op 18 april zal in de stadsregio Amsterdam niet slechts de OV-chipkaart geldig zijn, maar tot eind 2010 tevens de strippenkaart.

De mededeling: “Het is dus belangrijk, dat u uw strippenkaart nu nog even opmaakt”, is volgens klager voorbarig en misleidend en miskent dat in Amsterdam bij de vervoersmaatschappijen de strippenkaart nog kan worden gebruikt.

 

Gelet op het voorgaande acht klager de advertentie misleidend, in strijd met de waarheid en in strijd met de wet, met name met de Europese regels inzake het eerlijk en oprecht voorlichten van de reizigers over de vervoersregels en mogelijkheden, die zijn ingevoerd op 3 december 2009.

 

De beslissing tot terzijdelegging

 

De voorzitter oordeelde dat, nu in de advertentie niet staat dat de strippenkaart na 18 april 2010 niet meer geldig is, er geen sprake is van misleiding of onjuiste voorlichting omtrent de geldigheid van de strippenkaart.

 

Het bezwaar tegen de terzijdelegging

 

Klager stelt dat hij in zijn eerste brief nadrukkelijk heeft gewezen op de Europese richtlijn waarin is bepaald dat men heldere informatie dient te geven aan de reiziger, onder meer over de tarieven en kaartsoorten. De klager acht de mededeling dat de kaart moet worden ‘opgemaakt’ niet duidelijk. Hiermee wordt volgens klager wel degelijk de suggestie gewekt dat na 18 april 2010 de strippenkaart niet meer geldig is. Verder blijft de strippenkaart nog wel geldig in andere gemeentes.

 

Het verweer

 

Adverteerder stelt zich, samengevat, op het standpunt dat de advertentie niet misleidend is en dat in de advertentie geen onjuiste informatie wordt gegeven over de geldigheidsduur van de strippenkaart. Voor zover van belang voor de beslissing zal in het oordeel nader op het verweer worden ingegaan.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager licht zijn standpunt nader toe. Voor zover van belang voor de beslissing zal hierop in het oordeel nader worden ingegaan.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie volgt klager niet in zijn mening dat in de uiting wordt gesuggereerd dat na 18 april 2010 de strippenkaart niet meer geldig is.

In de uiting wordt, over het moment van afschaffen van de strippenkaart, uitsluitend gezegd dat men ‘straks’ alleen nog maar kan reizen met de OV-chipkaart ‘in Amsterdam’. De datum waarop dit zal gebeuren is uit deze mededeling niet af te leiden. De Commissie acht het voor de gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende consument voldoende duidelijk dat de datum ‘18 april 2010’, die verderop in de tekst staat (‘Maakt u uw strippenkaart op tot en met 18 april 2010, dan krijgt u korting bij (…)’), de datum betreft waarna de bewuste actie komt te vervallen. In de uiting staat niet dat de strippenkaart vanaf die datum niet meer geldig is, noch wordt dit naar het oordeel van de Commissie gesuggereerd.

Klager heeft gemotiveerd betoogd dat er in het algemeen veel onduidelijke en verwarrende informatie wordt gegeven over de OV-Chipkaart en het moment waarop deze in de verschillende gemeenten in gebruik dient te worden genomen. Gelet op het  bovenstaande kan echter niet worden geoordeeld dat de onderhavige reclame-uiting misleidend, in strijd met de waarheid of dat deze niet helder is in de zin van de door klager genoemde Europese regelgeving.

 

Daarom beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing van de Reclame Code Commissie van 14 juli 2010

 

De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter.

 

 

 

Het College van Beroep

 

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

In de bestreden reclame-uiting staat weliswaar niet letterlijk dat de strippenkaart na 18 april 2010 niet meer geldig is, maar die indruk wordt wel gewekt. De bood­schap van de reclame-uiting is immers dat men zijn strippenkaart moet opmaken omdat deze onbruikbaar zal worden. Deze boodschap is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. In trams werden alle stempelautomaten uit dienst genomen en kon men alleen nog bij de conducteur of bestuurder een stempel halen. De Commissie had aan­dacht moeten schenken aan de onzekerheid die is ontstaan voor de onthutste rei­ziger door de widespread aan interpretaties en de grote hoeveelheid soorten kaarten.

 

Het antwoord in appel

 

In de reclame-uiting staat niet dat de strippenkaart na 18 april 2010 niet meer geldig is en evenmin dat de strippenkaart uiterlijk op deze dag moet zijn opgemaakt. Uit de uiting volgt al­leen dat de strippenkaart op termijn wordt afgeschaft en dat het GVB reizigers de mogelijkheid biedt tot en met 18 april 2010 bepaalde attracties tegen gereduceerd tarief te bezoeken en een gratis OV-chipkaart te verkrijgen.

 

Het oordeel van het College

 

In beroep is de vraag aan de orde of de Commissie de gewraakte advertentie juist heeft uitgelegd, met name voor zover het betreft de volgende tekst:

“9 x voordelig uit met de strippenkaart opmaaktips Straks kunt u alleen nog maar reizen met de OV-chipkaart in Amsterdam. Het is dus belangrijk dat u uw strip­pen­kaart nu nog even opmaakt. Om u daarbij te helpen, heb­ben we een aantal leuke strippenkaart opmaaktips verzameld. De opmaaktips bestaan uit verschillende attracties en musea die u gemakkelijk bereikt met het openbaar vervoer. Maakt u uw strippenkaart op tot en met 18 april, dan krijgt u kor­ting bij de desbetreffende musea en attracties. En u ontvangt tegelijkertijd een gratis OV-chipkaart. Print de kortingsvouchers op ov-chipkaart.nl en pak uw voordeel!”

Het College is van oordeel dat uit bovenstaande tekst weliswaar blijkt dat de strippenkaart wordt afgeschaft en dat adverteerder in verband daarmee stimuleert dat men oude strippenkaarten opmaakt en daarna gebruik maakt van de OV-chip­kaart, maar uit de advertentie volgt niet dat de strippenkaart reeds op 18 april 2010 wordt afgeschaft. Deze datum wordt in de uiting specifiek gekoppeld aan de gel­dig­heidsduur van een actie waar­bij men kor­ting krijgt bij musea en at­tracties indien men uiterlijk op deze datum zijn strippen­kaart opmaakt. Het College acht het niet aannemelijk dat de gemiddelde consument de mededelingen over deze actie in de adver­tentie zo zal uitleggen, dat de strippen­kaart op 18 april 2010 wordt afge­schaft.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken