a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2009/00393

Datum:

25-08-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

 

De bestreden uitingen

 

I. Website http://www.citroenactie.nl

Op deze website staat bovenin de tekst: “Citroën introduceert: de kooppremie”, met op de achtergrond een afbeelding van een krantenknipsel met de titel: “Den Haag stimuleert verkoop nieuwere en schonere auto met Slooppremie.”

Hieronder staan afbeeldingen en de namen van verschillende Citroën-modellen.

Onderin staat een tekst waarin, naast informatie over de prijzen van de personenauto’s en de geldigheidsduur van de actie, het volgende staat: “Alle aanbiedingen zijn geldig t/m 30 juni 2009 bij de aan de actie deelnemende CITROËN verkooppunten. Fleetklanten zijn uitgesloten van deze aanbiedingen. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaardmodellen. Prijs en specificatiewijzigingen voorbehouden.”

 

II. Radiocommercial

Het betreft een radiocommercial van adverteerder waarin wordt gezegd:

“Het Nederlandse wagenpark is toe aan een make-over. Dus komt Citroën Nederland met de kooppremie. Deze premie geldt op elke gebruikte auto die wordt ingeruild voor een fraaie nieuwe Citroën en kan oplopen tot wel € 3000,-. En zo snijdt het mes aan twee kanten: het wordt mooier op de weg én we stimuleren de economie. Meer Citroën bij de

Citroëndealer en op de  weg. Kijk op citroënactie.nl voor meer informatie.”

 

III. Advertentie Spits, 23 april 2009

In deze advertentie, met de titel: “Citroën komt met kooppremie” en als subtitel: “Iedereen kan profiteren. Deze regeling geldt voor alle gebruikte auto’s”, staat onder meer:

“ (…) Wie nu een gebruikte auto komt inruilen komt in aanmerking voor een Kooppremie die kan oplopen tot wel € 3.000. De regeling gaat onmiddellijk in en zal duren tot 31 mei 2009. In principe kan iedereen van de regeling profiteren die een gebruikte auto komt inruilen(…)”. Onderaan de advertentie staat: “Meer informatie over de Kooppremie vindt u op www.citroenactie.nl. Over de Slooppremie vindt u meer informatie op www.nationalesloopregeling.nl”.

 

Op de volgende pagina’s staan afbeeldingen van verschillende Citroën-modellen met de prijs en de kooppremie die van toepassing is. Rechts bovenaan deze pagina’s staat www.citroen.nl.

Onder de afbeeldingen staat: “De kooppremie geldt ook bovenop de slooppremie, indien deze van toepassing is*. Kom snel langs bij de dealer”, waarbij de asterisk verwijst naar een tekst onderaan de pagina, waarin onder meer staat: “Kooppremie geldig bij inruil gebruikte auto en bij aanschaf van een nieuwe auto. Prijzen zijn incl. BTW en BPM, excl. Verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken (…) Vraag uw dealer naar de actievoorwaarden.

 

De klacht

 

In de uitingen wordt gezegd dat de kooppremie geldt voor iedere gebruikte auto. Bij aanschaf van bepaalde Citroën-modellen krijgt men de premie echter niet. Dit blijkt niet uit de gewraakte uitingen. Op de website worden zelfs alle Citroën-modellen getoond. De uitingen zijn misleidend.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

In de uitingen staat duidelijk dat men bij de dealer naar de actievoorwaarden moet vragen en dat men voor meer informatie moet kijken op www.citroen.nl. In de radiocommercial wordt verwezen naar www.citroenactie.nl. Op deze website ziet men in één oogopslag welke modellen in aanmerking komen, omdat deze oplichten. Wanneer men op één van de modellen klikt, komt men op een pagina waarop de details van de actie worden beschreven.

 

De repliek

 

Klager blijft bij zijn standpunt en licht dit nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Vast staat dat, om voor de premie in aanmerking te komen, alle gebruikte auto’s kunnen worden ingeruild. Het bezwaar van klager is gericht tegen het feit dat uit de gewraakte uitingen niet blijkt dat de kooppremie bij aankoop van bepaalde Citroën-modellen niet van toepassing is.

Met betrekking tot de verschillende uitingen oordeelt de Commissie als volgt.

 

Ad I.

Met betrekking tot de uiting op de website volgt de Commissie klager in zijn bezwaar en overweegt hiertoe het volgende.

Op de website, waar voornamelijk informatie over de bewuste actie staat, zijn 16 verschillende Citroën-modellen afgebeeld. De Commissie is van oordeel dat hiermee de indruk wordt gewekt dat de actie op al de afgebeelde modellen van toepassing is. Gebleken is echter dat dit niet het geval is. De Commissie acht de informatie op deze website derhalve onjuist en dus misleidend. Deze misleiding wordt naar het oordeel van de Commissie niet weggenomen door het feit dat op de website de auto’s waarop de actie van toepassing is, ‘oplichten’ als men met de cursor op het vak linksboven plaatst (“Citroën introduceert: de kooppremie”) en de andere auto’s niet. De Commissie acht het onduidelijk dat “het oplichten” pas plaatsvindt als men de cursor op het bedoelde vak plaatst. Daarnaast acht de Commissie het onduidelijk dat men bij aanschaf van één van de niet ‘oplichtende’ auto’s geen kooppremie krijgt.

 

Ad II.

In de radiocommercial wordt, met betrekking tot de kooppremie, gezegd dat men de premie krijgt bij inruil van ‘elke gebruikte auto’ voor ‘een fraaie nieuwe Citroën’. Aldus wordt naar het oordeel van de Commissie niet gesuggereerd dat de actie van toepassing is op alle Citroën-modellen. In het midden wordt gelaten op welke modellen de actie van toepassing is. Met betrekking tot deze aanvullende informatie mag adverteerder volstaan met het noemen van de vindplaats hiervan. Gelet op het voorgaande is van misleiding geen sprake.

 

Ad III.

Met betrekking tot de advertentie is de Commissie van oordeel dat op de eerste pagina, met name door de zinsnede: “Wie nu een gebruikte auto komt inruilen komt in aanmerking voor een Kooppremie (…)” de suggestie wordt gewekt dat men, bij het inruilen van de oude auto bij adverteerder, altíjd in aanmerking komt voor een kooppremie. Nu is gebleken dat de actie niet op alle modellen van toepassing is, acht de Commissie deze uiting misleidend. Het feit dat naar de websites van adverteerder en naar de bij de dealer op te vragen voorwaarden wordt verwezen, doet niet af aan dit oordeel. De suggestie in deze uiting dat men altijd in aanmerking komt voor een premie wordt hiermee immers niet teniet gedaan.

 

Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat adverteerder, met betrekking tot de uitingen genoemd onder I. en III., niet aan zijn verplichting heeft voldaan als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Meer specifiek bevatten deze reclame-uitingen onjuiste informatie over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van dat artikel. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uitingen, zoals genoemd onder I. en III., in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken