a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00479

Datum:

13-09-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een reclamefolder waarin ‘Slim Belly’ wordt gepromoot. In de folder staat onder meer:

 

‘100 nieuwe testpersonen uit Oirschot en omgeving gezocht  voor een onderzoek naar lokale vetverbranding’.

En:

‘Als exclusieve partner van ABC-one doet onze fitnessclub nu mee met een onderzoek waarbij de Slim Belly® nogmaals getest wordt als methode voor snelle lokale vetverbranding’.

En:

‘Het onderzoek duurt 4 weken, met wekelijks 3 sessies van 30-40 minuten. U test hierbij de Slim Belly® in de vorm van een vier weekse cursus. De deelnamekosten bedragen 19,90 per week’.

En:

‘UW RESULTAAT

  • Uw taille wordt binnen vier weken tot wel 8 cm slanker
  • U verliest twee kledingmaten of kunt uw riem drie gaatjes strakker zetten
  • Uw huid wordt strakker en elastischer
  • Zwangerschapsstrepen kunnen verminderen’.

 

Ter illustratie worden ‘Voor’ en ‘Na’ foto’s van vier personen die ‘al getest’ zijn, getoond.

 

De klacht

 

De uiting wekt de indruk dat het om een onderzoek gaat waarbij Slim Belly – tegen betaling – (nogmaals) wordt getest. Adverteerder is blijkbaar op zoek naar kandidaten om de methode te valideren. Vanwege deze testfase meent klager dat het product nog niet gereed is voor verkoop. Het bevreemdt klager dat desondanks resultaten van

geteste personen als ‘bewijs’ worden opgevoerd. Klager vindt de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen. Voorop wordt gesteld dat Slim Belly gereed is voor gebruik. Slim Belly is eerder naar tevredenheid in het fitnesscentrum van adverteerder getest. Voordat Slim Belly standaard in zijn (fitness)programma wordt opgenomen, wil adverteerder echter meer onderzoek doen binnen specifieke doelgroepen teneinde een reëel beeld te verkrijgen van de werking van Slim Belly bij deze doelgroepen. De testgegevens worden verwerkt in een totaalonderzoek van de (Duitse) eigenaar van Slim Belly. De (wekelijkse) vergoeding die aan deelnemers wordt gevraagd is ter dekking van gemaakte kosten en het beschikbaar stellen van de fitnessruimte. De deelnemersbijdrage wordt duidelijk in de folder vermeld. Nu geen valse verwachtingen worden geschept, geen onwaarheden verteld en geen informatie wordt achtergehouden, meent adverteerder dat de uiting niet misleidend is.

 

De repliek

 

De indruk wordt gewekt dat een vergoeding voor het gebruik van Slim Belly wordt gebruikt om de kosten voor (verdere) productontwikkeling of nieuwe toepassingen te compenseren. Niet blijkt welke resultaten het onderzoek de consument oplevert.

 

De dupliek

 

Adverteerder handhaaft zijn standpunt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de gewraakte uiting wordt gesproken over ‘100 nieuwe testpersonen (…) gezocht  voor een onderzoek naar lokale vetverbranding’ en over ‘een onderzoek waarbij de Slim Bellynogmaals getest wordt als methode voor snelle lokale vetverbranding’.

De Commissie is van oordeel dat onvoldoende is gebleken dat er daadwerkelijk sprake is van een onderzoek. Adverteerder heeft dit niet aannemelijk gemaakt of onderbouwd met stukken. Gelet hierop bevat de uiting onjuiste informatie in de zin van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken