Omschrijving:Het betreft een folder van Scheer & Foppen Elektro Speciaalzaken B.V., waarin onder meer het volgende staat: |
De klachtBij vele producten in de folder wordt naast de prijs tevens de prijs minus 10% bonuskorting vermeld. Na een eerste aankoop krijgt men echter waardebonnen toegestuurd ter waarde van 10 % van de eerste aankoop. De korting geldt dus pas bij de tweede aankoop. Om die reden vindt klaagster de uiting misleidend. |
Het verweerIn de folder staat “Wij regelen direct de Visa Card en de korting voor u**”. |
Het oordeel van de Commissie In de uiting wordt de korting gepresenteerd als een korting waar men direct van kan profiteren. In de kop staat immers: “Extra voordeel 10% bonus korting” en bij vele prijzen in de folder staat tevens prominent de prijs waarop 10% bonus korting in mindering is gebracht. Hierdoor ontstaat bij een koper de indruk dat hij de korting direct aan de kassa ontvangt. Dat de korting wordt gegeven in de vorm van een waardecheque, staat onderaan een pagina waarop de Scheer & Foppen Visa Card wordt aangeprezen en kan makkelijk aan de aandacht ontsnappen. Het betreft een belangrijke beperking die naar het oordeel van de Commissie onvoldoende duidelijk in de uiting staat. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting onvoldoende duidelijk en daardoor misleidend. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerster aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |