a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00797

Datum:

05-01-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website www.vvvirischeque.nl voor zover het betreft de banner met de tekst “VVV irischeque De enige cadeaubon waar je echt alles mee kan” en de tekst “De VVV irischeque wordt bijna overal geaccepteerd.”

 

De klacht

 

De VVV irischeque wordt slechts door een minderheid van de winkels geaccepteerd. Belang­rijke winkelketens accepteren de VVV irischeque niet. In Enschede is er slechts één audio­visueel bedrijf dat de VVV irischeque accepteert. Ook de meeste kledingwinkels accepteren de VVV irischeque niet. Klager schat dat slechts 10% van de winkels de VVV irischeque ac­cepteert. De stelling dat de VVV irischeque bijna overal wordt geaccepteerd is dus niet waar. Om dezelfde reden is de slogan dat je met de VVV irischeque alles kan misleidend en in strijd met de waarheid. Dat er een lijst met winkels is waar de VVV irischeque kan worden ingewisseld, doet niet af aan het feit dat de reclame-uiting misleidend is.

 

Het verweer

 

Op de website staat duidelijk dat de VVV irischeque kan worden besteed bij een van de 22.000 aangesloten, met name genoemde winkels, attractieparken, restau­rants en goede doelen. In Enschede zijn meer dan 1.560 locaties waar de bon kan worden besteed. Een bezoeker kan op de website van adverteerder voor 30 branches een wille­keu­rige plaatsnaam invoeren om te onderzoeken of er in die plaats bestedingsmogelijkheden voor de VVV iris­cheque zijn. In vrijwel elke plaats is dat het geval. De tekst op de website “bijna overal geac­cepteerd” is dus juist. Duidelijk blijkt uit de context van de website dat met deze woorden  niet “bijna alle winkels” is bedoeld, mede omdat specifiek wordt vermeld in hoeveel winkels de VVV irischeque kan worden besteed en hoe de winkels kunnen worden gevonden. Gelet op het grote aantal genoemde branches waar de VVV irischeque inwis­sel­baar is, is de slogan “VVV irischeque, de enige cadeaucheque waar je echt alles mee kan” eveneens cor­rect. De VVV irischeque onderscheidt zich daarmee van hotel-, boeken- en cd-bonnen.

 

De repliek

 

Het getal van 22.000 winkels zegt de consument op zich niets. Niet duidelijk is wat men zich hierbij moet voor­stellen, behalve dat het een groot aantal is. “Bijna overal inwisselbaar” geeft daaren­te­gen wel informatie waar de consument iets mee kan. Die informatie is echter onjuist. Met betrekking tot de stad Enschede zijn er slechts vier elektronicazaken waar de VVV iris­che­que kan worden besteed, terwijl in die plaats ten minste 20 winkels actief zijn op het ge­bied van audio­visueel gebied. Van de grote ketens Mediamarkt, BCC, Scheer&Foppen en It’s accepteert niemand de VVV irischeque. De koper van de VVV irischeque weet dat niet. Deze cheque is bedoeld als een geschenk voor de ontvanger. De koper controleert niet bij welke soort en bij hoeveel winkels de cheque kan worden ingewisseld. De koper laat de win­kelkeuze juist aan de ontvanger over en gaat uitsluitend af op de mededeling dat de cheque overal inwisselbaar is. De koper wordt misleid en de ontvanger kan gaan zoeken. De VVV weigert overigens haar eigen VVV irischeque te wisselen tegen kleinere coupures.

 

De dupliek

 

Het door klager genoemde percentage van 10% van de winkels waar de VVV irischeque wordt geaccepteerd, is veel te laag. In werkelijkheid kan de VVV irischeque bij een veelvoud van dit percentage aan winkels worden besteed. De consument zal op de website van ad­verteerder controleren waar hij de VVV irischeque kan besteden. De website biedt daar­over zo compleet mogelijke informatie. Door de slogan “De enige cadeaubon waar je echt alles mee kan” wordt de veelzijdigheid van de bestedingsmogelijk­heden van de VVV iris­che­que benadrukt. Niet relevant is of de VVV weigert een VVV irischeque om te wisselen.

 

Het oordeel van de Commissie

1)  Klager maakt in de eerste plaats bezwaar tegen de mededeling dat de VVV irischeque “bijna overal” wordt geaccepteerd. Klager legt deze mededeling zo uit, dat is bedoeld dat de VVV irischeque “door bijna alle winkels” wordt geaccepteerd. Adverteerder daarentegen stelt dat uit de context van de website blijkt dat met deze woorden is bedoeld “in bijna alle plaat­sen”, mede omdat specifiek wordt vermeld in hoeveel winkels de VVV irischeque kan worden besteed en hoe de winkels kunnen worden gevonden. Naar het oordeel van de Commissie ligt de uitleg van adverteerder niet voor de hand. De gemiddelde consument (in dit geval de­gene die een VVV irischeque aan een ander wil schenken) zal door het in de reclame-uiting genoemde aantal van 22.000 aangesloten winkels juist menen dat de VVV irischeque bij vrij­wel alle winkels in Nederland kan worden besteed. Deze consument kan niet geacht wor­den op de hoogte te zijn van het feit dat het aantal winkels in Nederland aanzienlijk groter is.

Voorts gaat de Commissie ervan uit de consument voor de VVV irischeque kiest in de veronderstelling dat de ontvanger deze bij vrijwel alle winkels in Nederland kan besteden.

 

2)  Klager stelt uitdrukkelijk dat de VVV irischeque slechts bij 10% van de winkels in Neder­land kan worden ingewisseld. Adverteerder stelt dat dit percentage onjuist is en dat de VVV irischeque bij een veelvoud van dit percentage inwisselbaar is. Adverteerder heeft echter geen inlichtingen verschaft op grond waarvan de Commissie kan vaststellen wat het per­cen­tage is van de winkels in Nederland dat de VVV irischeque accepteert. Daardoor is niet ko­men vast te staan dat deze cheque “bijna overal” wordt geac­cepteerd, hetgeen overigens veronderstelt dat het om een zeer hoog percentage zou gaan.

 

3)  Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat adverteerder door de woor­den “bijna overal geaccepteerd” geen juiste informatie heeft verstrekt over de mate van inwisselbaarheid van de VVV irischeque, hetgeen de Commissie rekent tot een van de voor­naamste ken­mer­ken van het onderhavige product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Neder­landse Re­clame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde con­sument hier­door ertoe ge­bracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben geno­men. De koper van de VVV irischeque zal immers op grond van de re­cla­me-uiting menen dat hij aan de ontvanger een geschenk geeft dat bij bijna alle win­kels in Nederland kan worden ingewisseld. Nu dit laatste niet is komen vast te staan, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Niet kan echter wor­den gezegd dat de reclame-uiting in strijd met de waarheid is.

 

4)  De Commissie acht de slogan “De enige cadeaubon waar je echt alles mee kan” daaren­tegen niet mislei­dend. Deze slogan is naar het oordeel van de Commissie duidelijk bedoeld als verwijzing naar de soor­ten bestedingen waar­uit men met de VVV irischeque kan kiezen, en zal door de gemiddelde consument ook in die zin worden opgevat. Adverteerder heeft voldoende onderbouwd dat sprake is van een ruim aanbod aan soorten bestedingen, welk aanbod zich onderscheidt van ande­re cadeaubonnen, zoals hotel-, boeken- en cd-bonnen.

In zoverre treft de klacht geen doel.

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen onder 1) tot en met 3) is vermeld, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken