De bestreden reclame-uiting
Het betreft het op adverteerders facebookpagina (www.facebook.com/schollnederland) geplaatste filmpje waarin, na de in beeld verschijnende tekst “Wat als…oud recht geeft op nieuw?”, is te zien hoe personen hun oude schoenen of hun auto zonder betaling omruilen voor nieuwe schoenen respectievelijk een nieuwe auto. Vervolgens wordt onder meer gezegd: “Nee, in het echte leven kun je niet de oude spullen voor nieuwe omwisselen. Wel, tot nu. Sluit je aan bij 350 Nederlandse vrouwen. Ruil je oude voetvijl nu in voor de nieuwe Scholl Express Pedi. (…) Ga naar www.scholl.nl om te weten hoe.”
De klacht
In de uiting wordt de indruk gewekt dat je je oude voetvijl kunt inruilen voor een nieuwe Scholl Express Pedi. Na het goed doorzoeken van de website waarnaar wordt verwezen blijkt dit echter niet de aanbieding te zijn. Scholl biedt in ruil voor een oude voetvijl alleen een behandeling met dit product aan. Deze informatie staat zeer verstopt op de webpagina waarnaar wordt gelinkt. Klaagster acht de uiting onwaar en misleidend.
Het verweer
De reclame heeft betrekking op de Pop-up Feet Bar waar klanten kennis kunnen maken met de nieuwe elektronische voetvijl van Scholl. Tegen inlevering van hun oude voetvijl ontvangen klanten een gratis pedicurebehandeling met de Scholl Express Pedi. Omdat klaagster de reclame verkeerd lijkt te hebben begrepen en adverteerder de tevredenheid van haar klanten voorop stelt, heeft adverteerder besloten de digitale video van YouTube, Facebook en de website van Scholl te verwijderen. Ook is in de communicatie over het evenement voortaan een disclaimer opgenomen waarin consumenten die het product willen aanschaffen worden verwezen naar de verkooppunten.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat in de bestreden uiting door beeld en gesproken tekst onmiskenbaar de indruk wordt gewekt dat men een oude voetvijl kan inwisselen voor een nieuwe Scholl Express Pedi. Vast is komen te staan dat men in werkelijkheid tegen inlevering van een oude voetvijl niet een Scholl Express Pedi krijgt, maar eenmalig een gratis behandeling met dit product.
Gelet op het voorgaande gaan de uitingen gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de voorzitter voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.