a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2010/00692

Datum:

11-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

           

Het betreft een zuil bij het Shell Express tankstation te Santpoort, waarop de prijzen van euro en diesel staan vermeld alsmede bij de europrijs “korting 11,0” en bij de dieselprijs “korting 9,0”. Aan de onderkant van de zuil is een doek bevestigd met de tekst “Shell kwaliteit met korting”.

 

De klacht

 

Het is onduidelijk aan welke prijzen wordt gerefereerd en geen enkel tankstation in de omgeving hanteert de brandstofprijzen zonder korting. De aangeduide korting is denkbeeldig en misleidt de consument.

 

Het verweer

 

Adverteerder bepaalt elke dag een adviesprijs voor de motorbrandstoffen die bij de Shell tankstations in Nederland worden verkocht. In het verleden werd deze adviesprijs op internet gepubliceerd, maar Shell is hiermee in 2006 gestopt omdat deze prijzen geen goed beeld gaven van de prijs die aan de pomp betaald moest worden en omdat de indruk ontstond dat Shell exclusief de benzine- en dieselprijs in Nederland bepaalde. Op de prijszuil van Shell Express tankstations wordt de prijs genoemd waarin de korting al is verwerkt en daaronder staat de korting ten opzichte van de Shell adviesprijs vermeld. Deze wijze van kortingscommunicatie wordt in de gehele industrie van motorbrandstoffenverkoop gehanteerd. De Shell adviesprijs  is te vinden op de website www.unitedconsumers.com. Op de bemande tankstations van Shell wordt sinds 2007 geen kortingscommunicatie gehanteerd.

 

De repliek en dupliek

 

Klager handhaaft zijn standpunt en voegt daaraan het volgende toe. De meeste bemande tankstations hanteren een prijs die is gerelateerd aan de lokale situatie en niet aan de adviesprijs. Bovendien is het algemeen bekend dat het merendeel van de tankstations onder de landelijke adviesprijs levert, die dan ook nauwelijks waarde heeft als referentie. Door in de communicatie over de korting de alleen op internet gepubliceerde adviesprijs te hanteren als referentie wordt de consument onduidelijk voorgelicht.

 

Shell deelt klagers mening dat de landelijke adviesprijs nauwelijks waarde heeft als referentie. Dit is de reden dat op bemande Shell tankstations geen kortings-communicatie aanwezig is, waardoor de klant meer bewust wordt gemaakt van de actuele pompprijs. Klanten van onbemande tankstations vragen echter wel om kortingscommunicatie en uit de praktijk blijkt dat zij gebruik maken van de op internet gepubliceerde adviesprijzen. De op de prijszuil bij een onbemand Shell Express tankstation genoemde korting is de korting die daadwerkelijk wordt verleend ten opzichte van de dagelijks door Shell vastgestelde adviesprijs.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op de prijszuil van het Shell Express tankstation waarop de klacht betrekking heeft wordt de geldende prijs van Euro benzine en van diesel vermeld, alsmede bij beide prijzen de vermelding “Korting” en een bedrag in eurocenten.

Op de prijszuil wordt niet vermeld ten opzichte van welke prijs de genoemde korting wordt berekend. Dat de vergelijking betrekking heeft op de dagelijks door Shell vastgestelde adviesprijs, die terug te vinden is op de website www.unitedconsumers.com, wordt op de prijszuil op geen enkele manier duidelijk gemaakt. Voorts acht de Commissie aannemelijk geworden dat de door Shell vastgestelde adviesprijs niet de prijs is die in de regel aan de pomp voor benzine of diesel wordt berekend. Gelet hierop is niet daadwerkelijk sprake van het verlenen van een korting als door de vermelding op de prijszuil wordt gesuggereerd.

 

Blijkens het voorgaande wordt op de prijszuil voor de gemiddelde consument onduidelijke en dubbelzinnige informatie verstrekt over het bestaan van een prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Dat deze wijze van kortingscommunicatie in de branche gebruikelijk zou zijn, zoals door adverteerder aangevoerd, neemt, zo dit al juist is, niet het misleidende karakter van deze wijze van communiceren weg.

 

De beslissing

 

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken