De bestreden uiting
Het betreft de tekst “Doe ‘ns bekrompen – huur Sixti! Voordelige en trendy stadswagens vanaf EUR 9,99/dag” op de website www.sixt.nl.
De klacht
In Nederland blijken geen auto’s voor het geadverteerde tarief van EUR 9,99 gehuurd te kunnen worden. In feite is het laagste tarief voor een huurauto
EUR 18,99.
Het verweer
Dit jaar heeft adverteerder een extreem krappe vloot huurauto’s, waardoor het goedkoopste tarief een stuk minder vaak tot nauwelijks beschikbaar is. Om die reden is de bestreden mededeling “vanaf EUR 9,99” inmiddels van de website verwijderd.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie is de onderhavige reclame-uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.5 in verbinding met punt 5 van de bij artikel 8.5 behorende bijlage 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), waarin is bepaald dat reclame misleidend is als producten tegen een genoemde prijs worden aangeboden zonder dat de adverteerder aangeeft dat een gegrond vermoeden bestaat dat hij deze producten niet tegen die prijs kan (doen) leveren gedurende een periode en in hoeveelheden die, rekening houdend met het product, de omvang van de voor het product gevoerde reclame en de aangeboden prijs, redelijk zijn. Door adverteerder is erkend, dat de voor de huurprijs van EUR 9,99 per dag aangeboden stadsauto’s niet of nauwelijks beschikbaar zijn. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.