a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2015/00288

Datum:

20-04-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial ‘Gefixt met Sixt’.

In de commercial is een jong stel te zien dat in het donker, rijdend in een kleine auto, het huis van het meisje nadert. Als de jongen de auto heeft geparkeerd, kust het meisje hem en kruipt – met moeite – op zijn schoot. Door de kleine ruimte duwt het meisje vervolgens tegen de claxon, klapt de stoelleuning onverwachts naar achteren, raakt de handrem los en gaat de auto rijden, waarna deze tegen een andere geparkeerde auto botst en de airbag openklapt. In beeld verschijnt de tekst: “Ruimte nodig?”

In het volgende beeld is te zien dat het stel bij een vestiging van Sixt een ruimere auto huurt. Als de verhuurder opmerkt dat de banken van deze auto plat kunnen, kijkt het meisje naar haar vriend en merkt dan op: “Handig!”.

De klacht

De commercial is aanstootgevend en niet gepast voor zover deze in de vroege avond wordt uitgezonden, wanneer ook kleine kinderen televisie kijken.

Het verweer

Adverteerder meent dat de commercial niet in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, ook niet voor zover de commercial wordt uitgezonden op tijdstippen dat kleine kinderen televisie kijken. Sixt probeert de voordelen van huurauto’s op humoristische wijze onder de aandacht te brengen met beelden van een verliefd stel in een te kleine auto. Daarbij komen geen expliciete seksuele handelingen in beeld en er is ook geen aanstootgevend taalgebruik.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager de televisiecommercial in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) voor zover deze commercial wordt uitgezonden op tijdstippen dat ook (jonge) kinderen televisie kijken. Bij de toetsing van een reclame-uiting aan criteria als de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat.

Dat is naar het oordeel van de Commissie bij de commercial van Sixt niet het geval. De commercial is duidelijk humoristisch (bedoeld) en er worden geen expliciete seksuele handelingen of bloot getoond. Van strijd met de goede smaak en/of het fatsoen is daarom geen sprake, ook niet voor zover de commercial wordt uitgezonden op tijdstippen waarop jonge kinderen televisie kijken. Daarom wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken