a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2015/01227

Datum:

22-01-2016

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Uiting 1

Het betreft een televisiecommercial ter promotie van autoverhuurbedrijf ”Sixt”. In de commercial is te zien dat een meisje wordt opgehaald voor een kinderfeestje. In beeld verschijnt een bestelbusje met daarop vermeld de tekst: “Dorien’s honden uitlaat service”. Het is een busje om honden in te vervoeren en het is opgedeeld in hondenhokken met tralies ervoor. In de hokken zitten al vier kinderen. De ouders van het meisje dat wordt opgehaald kijken bezorgd naar de moeder die het meisje komt halen. Zij zegt tegen de ouders: “Het is maar een kort ritje hoor”. Het meisje klimt in het hondenhok en in beeld verschijnt de tekst: “Kinderfeestje?” Vervolgens komt een vestiging van Sixt in beeld, terwijl een BMW 2 Serie Grand Tourer voorrijdt. Rechtsonder in beeld staat:

“BMW 2 serie Grand Tourer. Vanaf € 29 per dag*.

*Deze prijs geldt bij een huurperiode van 7 dagen”.

De voice-over zegt: “Huur nu een ruime BMW vanaf € 29,- per dag”. Dan komt in beeld het logo van Sixt met de tekst: “Gefixt met Sixt. Ga naar Sixt.nl. Er verschijnt een cursorpijltje in beeld dat klikt op sixt.nl, welke tekst vervolgens oranje wordt. De voice-over zegt: “Gefixt met Sixt”.

Uiting 2

Het betreft een uiting op de website www.sixt.nl voor zover hier staat:

“Kinderfeestje? – Gefixt met Sixt!

bijv. BMW Active 2 series Gran Tourer

per dag* slechts

€ 29

*bij een huurperiode van 7 dagen

Boekingsdetails

Slechts zo lang de voorraad strekt!

Land: Nederland

Huurperiode: 16-11-2015 – 17-12-2015

(…)”

 

De klacht

Er wordt gezegd: “huur een BMW voor een kinderfeestje voor € 29,- per dag. Dit is echter de huurprijs indien men de auto voor 7 dagen huurt. De consument dient dus minimaal een bedrag van (7 x € 64,42) € 450,94 te voldoen in plaats van de beloofde € 29,-, aldus klager. Klager meent dat verhuurbedrijven met een totaalbedrag moeten komen, zonder addertje. Bovendien was het actietarief geldig van 16 november 2015 – 17 december 2015. Ten tijde van uitzending van de televisiecommercial (17/12) was de actieperiode dus al verlopen.

 

Het verweer

In de commercial wordt duidelijk vermeld dat het gaat om een “vanafprijs” en dat die “vanafprijs” geldt bij een huurperiode van 7 dagen. Bovendien wordt, onmiddellijk na de aanbieding, met nadruk de website van Sixt getoond, waar de aanbieding en voorwaarden kunnen worden ingezien. De consument wordt daar nog extra op gewezen door het pijltje van de computercursor dat in beeld verschijnt en klikt op sixt.nl. En nogmaals doordat sixt.nl daardoor van kleur wijzigt. De gemiddelde consument wordt hierdoor naar de website van Sixt gedirigeerd om de getoonde aanbieding te bekijken. Op de website van Sixt is de aanbieding met de voorwaarden, inclusief de vanafprijs van zeven dagen op verschillende manieren vindbaar. Dat sprake is van een prijs bij een huurperiode van 7 dagen wordt onmiddellijk in de uiting zelf en vervolgens op verschillende wijzen getoond op de website van Sixt. Van strijd met enige bepaling uit de Nederlandse Reclame Code (NRC) is dan ook geen sprake.

Het is correct dat de commercial is uitgezonden terwijl de aanbieding minder dan zeven dagen nadien zou aflopen. Sixt heeft zich dat gerealiseerd en maatregelen getroffen om dat in de toekomst te voorkomen. Hoewel de actieperiode reeds was verstreken en de auto slechts bij een huurperiode van 7 dagen te huur was voor € 29,- per dag heeft Sixt – onverplicht – volledig voldaan aan het verzoek van klager.

 

Het oordeel van de Commissie

Ten aanzien van uiting 1

Klager acht de commercial allereerst misleidend omdat hierin de indruk wordt gewekt dat de consument voor een bedrag van € 29,- een BMW bij adverteerder kan huren, terwijl deze actieprijs slechts geldt bij een huurperiode van 7 dagen.

De Commissie is van oordeel dat uit de televisiecommercial voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk blijkt dat de aanbiedingsprijs van € 29,- per dag slechts geldt bij een huurperiode van 7 dagen. Bij de beoordeling of sprake is van misleiding let de Commissie op de totale uiting. Hoewel – gelet op de verhaallijn – in eerste instantie wellicht de indruk wordt gewekt dat het actietarief ook geldt indien men een BMW huurt voor de duur van een kinderfeestje, wordt deze indruk naar het oordeel van de Commissie direct na het verschijnen van de aanbiedingsprijs (halverwege de commercial) weggenomen doordat achter de aanbiedingsprijs van € 29,- per dag een sterretje staat dat verwijst naar de tekst direct onder de prijs, waar staat vermeld dat deze prijs geldt bij een huurperiode van 7 dagen. Van misleiding is dan ook geen sprake.

Ten aanzien van de klacht van klager dat de commercial misleidend is omdat deze is uitgezonden op 17 december 2015, terwijl het actietarief van € 29,- toen niet meer gold, oordeelt de Commissie als volgt.

De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument zal denken dat het actietarief nog geldt op het moment dat een commercial wordt uitgezonden, terwijl in de onderhavige kwestie niet in geschil is dat de commercial is uitgezonden op een dag dat het actietarief van € 29,- niet meer van toepassing was. Naar het oordeel van de Commissie wordt de consument hierdoor op het verkeerde been gezet en heeft adverteerder ten gevolge van deze handelwijze gehandeld in strijd met de vereisten van professionele toewijding als bedoeld in artikel 7 NRC. Het verweer van adverteerder dat de actietermijn niet aan adverteerder kan worden tegengeworpen omdat zij de aanbieding – onverplicht – aan klager gestand heeft gedaan maakt het oordeel van de Commissie niet anders omdat dit het misleidende karakter van de betreden uiting niet wegneemt.

Ten aanzien van uiting 2

Bij de beoordeling van uiting 2 zal de Commissie uitgaan van de door adverteerder overgelegde bijlage 2 – nu het de Commissie is gebleken dat klager kennelijk per abuis de verkeerde uiting heeft overgelegd, terwijl de tekst in zijn klacht wel naar deze uiting verwijst – met dien verstande dat de Commissie de actieperiode aldus zal lezen dat dit de periode 16 november 2015 tot 17 december 2015 betreft.

Ten aanzien van de klacht dat de huurprijs van € 29,- per dag slechts geldt bij een huurperiode van 7 dagen oordeelt de Commissie als volgt. Nu in de uiting wordt vermeld: “BMW Active 2 series Gran Tourer per dag* slechts € 29”, waarbij het sterretje verwijst naar de tekst direct onder de prijs: “bij een huurperiode van 7 dagen”, blijkt voldoende duidelijk dat de huurprijs van € 29,- slechts geldt bij een huurperiode van 7 dagen, zodat van misleidende reclame geen sprake is.

In uiting 2 staat bij de boekingsdetails direct onder de prijs vermeld: “huurperiode 16-11-2015 – 17-12-2015, derhalve acht de Commissie de uiting op dit punt voldoende duidelijk en zal zij de klacht ten aanzien van dit onderdeel van de klacht afwijzen.

 

De beslissing

De Commissie acht uiting 1 – op grond van hetgeen in het oordeel onder 4 is overwogen – in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken