a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2019/00139

Datum:

15-05-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Samenvatting van de klacht

Klager stelt dat hij reclame per e-mail (‘spam’) van afzender heeft ontvangen hoewel hij kenbaar heeft gemaakt dat hij niet op deze wijze door haar benaderd wil worden. Het betreft een e-mail waarin afzender korting aanbiedt voor polissen die klager niet bij haar heeft.

 

Samenvatting van het verweer

Afzender heeft op verzoek van klager een premie-indicatie afgegeven voor een verzekering uit het ZekerheidsPakket Particulieren. Dit is een verzekeringsproduct waarin diverse verzekeringen voor particulieren zijn ondergebracht. Als meerdere verzekeringen binnen het ZekerheidsPakket Particulieren worden afgesloten, wordt korting verleend op de totale premie. Afzender ziet het als haar zorgplicht om (potentiele) klanten te informeren over de mogelijkheden van dit pakket. Het betreft geen reclame maar een stukje service aan de klant.

 

Het oordeel van de voorzitter

De bestreden e-mail is een reactie van afzender op het verzoek van klager om een premie-indicatie te geven voor een verzekering uit het ZekerheidsPakket Particulieren. Blijkens de e-mail betrof dit een ongevallenverzekering. Bij het genoemde pakket is de hoogte van de premie afhankelijk van het aantal verzekeringen dat men heeft, en wel in deze zin dat men een hogere korting op de premie krijgt naarmate men meer verzekeringen in andere rubrieken heeft. Afzender licht dit in de uiting toe in de vorm van een tabel met kortingen. Op zichzelf genomen dient de e-mail als reclame te worden aangemerkt, nu deze ertoe strekt om een verzekering(sproduct) toe te lichten waarbij over kortingen wordt gesproken indien men meer verzekeringen afsluit. De e-mail is echter specifiek op klager gericht en bevat het antwoord op een door hem zelf gevraagde offerte. De mededelingen over de verzekering hebben daarom de vorm van een op de situatie van de klager afgestemd individueel advies. Een dergelijke vorm van 1-op-1 aanprijzing valt buiten de reikwijdte van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code. Om die reden wijst de voorzitter de klacht af.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken