Omschrijving:Het betreft een e-mail van FlexFirm, waarin onder andere staat: |
De klacht De e-mail bleek een reclame te zijn. Klager is in het verleden slachtoffer geweest van een geweldsmisdrijf, een overval waarvan de daders niet zijn gevonden. Om die reden acht klager de uiting onacceptabel. |
Het verweer De uiting is een ludieke berichtgeving van de verhuizing van adverteerder, een headhuntbureau. In het filmpje is geen misdrijf te zien. Ofschoon adverteerder zich kan voorstellen dat de persoonlijke ervaring van klager haar extra gevoelig maakt voor de uiting, vindt adverteerder de klacht overtrokken. |
De repliek De website www.bureauamstelland.nl is inmiddels op last van de politie Amstelland gesloten. Klager vindt het ongepast dat adverteerder de naam en het logo van een instantie als de politie heeft gebruikt. |
Het oordeel van de Commissie De Commissie acht de uiting voorts in strijd met de goede smaak en het fatsoen, omdat door de inhoud van het bericht, de vermelde afzender en het gebruikte logo ten onrechte de indruk wordt gewekt dat de e-mail van de Politie Amstelland, een overheidsorgaan waarvan berichten te allen tijde serieus genomen dienen te worden, afkomstig is. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 10 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 2 NRC artikel 10 NRC |