a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0638

Datum:

16-01-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een e-mail van FlexFirm, waarin onder andere staat:
“De Inspecteur van Bureau Amstelland vraagt uw aandacht voor het volgende:
Op 14 oktober jl. is omstreeks 00.25 uur een schokkende vondst gedaan op het parkeerterrein aan het Westelijk Halfrond te Amstelveen. Wij zijn op zoek naar een ieder die informatie kan verschaffen omtrent de betrokken personen dan wel de Volvo terreinauto die met hoge snelheid de plaats van delict verliet.
U wordt dan ook dringend verzocht de video te bekijken op www.bureauamstelland.nl.
Let op: de getoonde beelden zijn niet geschikt voor jeugdige kijkers.
Met vriendelijke groet, F.F. Hoofd, Inspecteur van Bureau Amstelland”.
Hieronder staat een logo met de woorden “Bureau Amstelland”.

De klacht

De e-mail bleek een reclame te zijn. Klager is in het verleden slachtoffer geweest van een geweldsmisdrijf, een overval waarvan de daders niet zijn gevonden. Om die reden acht klager de uiting onacceptabel.

Het verweer

De uiting is een ludieke berichtgeving van de verhuizing van adverteerder, een headhuntbureau. In het filmpje is geen misdrijf te zien. Ofschoon adverteerder zich kan voorstellen dat de persoonlijke ervaring van klager haar extra gevoelig maakt voor de uiting, vindt adverteerder de klacht overtrokken.

De repliek

De website www.bureauamstelland.nl is inmiddels op last van de politie Amstelland gesloten. Klager vindt het ongepast dat adverteerder de naam en het logo van een instantie als de politie heeft gebruikt.

Het oordeel van de Commissie

Volgens artikel 10 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) dient een reclame-uiting duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins. De bestreden uiting ziet er uit als een bericht van de Politie Amstelland en is niet als reclame-uiting herkenbaar.

De Commissie acht de uiting voorts in strijd met de goede smaak en het fatsoen, omdat door de inhoud van het bericht, de vermelde afzender en het gebruikte logo ten onrechte de indruk wordt gewekt dat de e-mail van de Politie Amstelland, een overheidsorgaan waarvan berichten te allen tijde serieus genomen dienen te worden, afkomstig is.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 10 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 2 NRC

artikel 10 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken