a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2016/00810

Datum:

31-10-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een bord met onder meer de tekst “Heren outdoor. Bespaar tot 40% korting” boven een stellage met schoenen in het winkelfiliaal van adverteer

 

De klacht

Klager stelt, kort samengevat, dat hij in de winkel boven de stellage met schoenen de bestreden reclame-uiting zag. Klager heeft schoenen uit de stellage gekozen maar kreeg bij de kassa geen enkele korting. Bij de kassa bleek dat men alleen korting krijgt als er een bepaald label aan de schoen zit. Volgens de bedrijfsleider kan tot 40% korting bovendien betekenen dat de korting ook 0% kan zijn. Klager acht het voorgaande niet eerlijk en vindt dat de winkel beter moet uitleggen dat alleen op producten met een label korting wordt gegeven.

 

Het verweer

Adverteerder stelt dat ‘tot 40% korting’ zoals dat op het point of sale materiaal staat elk percentage lager dan 40% kan zijn, dus ook 0%. Adverteerder heeft klager een cadeaubon opgestuurd omdat dit laatste vanuit klantenperspectief teleurstellend is.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De voorzitter begrijpt de klacht aldus dat deze niet ziet op de vraag of de mededeling “tot 40% korting” bij de onderhavige stellage juist is, maar dat klager van mening is dat adverteerder duidelijk had moeten maken dat uitsluitend op artikelen met een bepaald label korting wordt gegeven. De voorzitter onderschrijft de klacht. Blijkbaar is de aanwezigheid van een label een noodzakelijke voorwaarde voor het krijgen van korting en uit de reclame-uiting blijkt deze essentiële voorwaarde niet. Aldus is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Verder is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

2)  De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat zij klager een cadeaubon heeft toegezonden. Nu adverteerder echter niet heeft gesteld dat zij in het vervolg duidelijker zal maken dat kortingen uitsluitend gelden voor gelabelde artikelen en klager de klacht heeft gehandhaafd, dient te worden beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken