a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00527

Datum:

18-05-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de televisiereclame voor de e-bike van Stella, meer in het bijzonder de uitgesproken en groot in beeld verschijnende mededeling: “5 jaar garantie”.

 

De klacht

 

De garantie van 5 jaar, waarmee Stella zich probeert te onderscheiden van haar concurrenten, komt in de commercial als eerste in beeld. Er worden geen uitzonderingen of voorbehouden met betrekking tot deze termijn meegedeeld of in beeld getoond. Pas uit de (opgevraagde) algemene voorwaarden blijkt dat de garantietermijn van 5 jaar uitsluitend het frame van de fiets (exclusief voorvork) betreft, en dat op de overige onderdelen van de fiets 2 jaar garantie wordt verleend. Klager is van mening dat Stella de consument misleidt.

 

Het verweer

 

Het is niet juist dat de garantie pas uitgelegd wordt na het opvragen van de algemene voorwaarden, zoals klager stelt. In printuitingen, online communicatie en tijdens de koop van een elektrische fiets wordt duidelijk gewezen op het feit dat de 5 jaar garantie betrekking heeft op 5 jaar garantie én service aan huis. In alle genoemde communicatie wordt duidelijk uitgelegd dat sommige neven-onderdelen van de fiets uitgesloten zijn van de 5 jaar garantie. Voor deze onderdelen geldt een (marktconforme) garantie van 2 jaar. Alle buttons met de mededeling ‘5 jaar garantie’ zijn voorzien van een asterisk met daaronder een uitleg over de voorwaarden. In de korte televisiecommercial is het niet mogelijk om alle garantievoorwaarden te noemen. De geadverteerde 5 jaar garantie inclusief service aan huis is waar en niet misleidend, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Vooropgesteld wordt dat de Commissie de televisiecommercial beoordeelt als een op zichzelf staande uiting die, ongeacht (de inhoud van) andere uitingen van adverteerder, aan de bepalingen van de Nederlandse Reclame Code (NRC) moet voldoen.

 

In de televisiereclame wordt zonder enig voorbehoud meegedeeld “5 jaar garantie”. Uit de (door klager overgelegde) Algemene Voorwaarden blijkt dat de garantietermijn van vijf jaar slechts betrekking heeft op het frame van de elektrische fiets. Voor “de voorvork (met vering), het aandrijfsysteem, het batterijpakket, de stuurbedieningsunit en alle overige onderdelen” geldt een garantietermijn van twee jaar. Dit is een belangrijke beperking van het aanbod “5 jaar garantie”, waarop de gemiddelde consument niet zonder meer bedacht zal zijn. Evenmin zal deze consument begrijpen dat de mededeling “5 jaar garantie” (mede) betrekking heeft op de erna uitgesproken en in beeld getoonde mededeling “service aan huis”, zoals adverteerder bij verweer heeft aangevoerd.

 

De consument wordt er in de commercial niet op gewezen dat de garantietermijn van 5 jaar alleen geldt voor het frame van de elektrische fiets. Anders dan adverteerder stelt, biedt een televisiecommercial voor een dergelijke mededeling voldoende ruimte. Nu is sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Omdat de Commissie van oordeel is dat de gemiddelde consument door deze omissie ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken