a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2016/00761

Datum:

27-10-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een tv-reclame waarin bekende Nederlander Anita Witzier (hierna: Witzier) een elektrische Stella-fiets aanprijst. In de commercial blikt Witzier terug op haar bruiloft van 2 jaar geleden, waarbij zij in bruidsjurk achterop, op de bagagedrager van de (reguliere, niet elektrische) fiets van haar echtgenoot zat. Zij vertelt dat het voor haar romantisch was, maar “Michel moest toen echt doortrappen hoor”, waarbij beelden van haar (licht) zwoegende echtgenoot zijn te zien. In de tv-commercial krijgt Witzier op haar tweede huwelijksverjaardag een elektrische Stella-fiets cadeau. In het eindshot fietst zij zonder veel inspanning op haar Stella-fiets, met haar echtgenoot bij haar op de bagagedrager.   

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Door het tonen van de man op de bagagedrager wordt de indruk gewekt dat een Stella E-bike geschikt is voor het “achterop” vervoeren van personen of zaken met een relatief hoog gewicht. Klager heeft dit nagevraagd bij adverteerder en kreeg te horen dat de maximale belasting van een bagagedrager van een E-bike 25 kilo is. Adverteerder doet daarmee onterecht vermoeden dat de gebruiksmogelijkheden van een E-bike veel ruimer zijn, dan in werkelijkheid het geval is. 

 

Het verweer

Volgens adverteerder is het wel degelijk mogelijk om personen zwaarder dan 25 kg op  de bagagedrager van de Stella-fiets te vervoeren. Echter het instapmodel bagagedrager is hier niet voor geschikt. Het zitten op de bagagedrager in de commercial is een

knipoog naar de officiële bruiloftsfilm van Witzier en haar man van 2 jaar geleden. Tijdens de opnames van de commercial is gebruik gemaakt van een verstevigde en op maat gemaakte bagagedrager. De mogelijkheid bestaat om (tegen extra kosten) zo’n op maat gemaakte verstevigde bagagedrager aan te schaffen die meer dan 25 kg kan vervoeren.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht als volgt dat klager de commercial misleidend vindt nu de uiting laat zien dat bij de elektrische Stella-fiets een volwassen persoon achterop vervoerd wordt, terwijl de bagagedrager geen hoger gewicht dan 25 kg zou kunnen dragen.

Vooraf merkt de Commissie op dat het bij de gemiddeld geïnformeerde consument bekend is dat bagagedragers van fietsen in het algemeen niet bedoeld en geschikt zijn om volwassen personen te vervoeren, maar om bagage als bijvoorbeeld een tas te vervoeren.

De commercial toont “het verhaal” van de bruiloft van Witzier. Het beeld van een bruid en bruidegom die samen een fiets delen, vormen het decor van de commercial waarin de Stella-fiets wordt aangeprezen. In de commercial wordt het beeld van een “licht” trappende Witzier afgezet tegen het beeld van haar “zwaar” trappende echtgenoot en de opmerking “Michel moest toen echt doortrappen hoor”. De Commissie is van oordeel dat het beeld van een schijnbaar moeiteloos fietsende Witzier met haar man op de bagagedrager door de gemiddelde consument zo zal worden begrepen dat het in de commercial om de boodschap gaat dat een elektrische fiets “lichter” fietst dan een niet-elektrische.

Daarbij blijkt uit het verweer dat het –na een aanpassing- wél mogelijk is om personen of zaken zwaarder dan 25 kg achterop de Stella fiets te vervoeren. Dat klager hierover kennelijk verkeerd is voorgelicht en dat hiervoor een ander type bagagedrager nodig is dan het type op het instapmodel maken de reclame-uiting nog niet misleidend.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken