a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2018/00423

Datum:

16-07-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende uitingen in de actiebrochure van Stella voor “periode 24”:

A.

De afbeelding van het logo van ANWB op de voorzijde van de brochure, met onder het logo vijf sterren en de mededeling “2018 | ALS BESTE GETEST”.

B.

De uiting waarin onder meer staat: “Uw oude fiets is extra veel waard! Bij aanschaf van een van onze nieuwste modellen INRUILKORTING voor uw huidige fiets!” en “E-BIKE DUO DEAL met “Honderden euro’s voordeel!”

 

De klacht

Ad A.

Het is niet juist dat een Stella e-bike door ANWB als beste is getest. Op de website van ANWB, waarvan klager een afdruk overlegt, staat dat een e-bike van Sparta in de “E-bike test 2018” als beste is gekozen.

d B.

Klager heeft twee jaar geleden twee Stella e-bikes, model Verona, gekocht. Naar aanleiding van de advertentie is klager naar de Stella vestiging in Apeldoorn gegaan, waar hij is gaan kijken naar de opvolger van dit model, de Stella Livorno. Daar werd hem meegedeeld dat de inruilactie niet voor de Livorno geldt, omdat de prijs van € 1.599,- een actieprijs betreft. Dit verbaast klager, nu de actieprijs van de Livorno ruim ligt boven de destijds voor de Verona betaalde prijs van € 1.415,-. Er is geen sprake van de geadverteerde extra inruilwaarde en “honderden euro’s voordeel”. Klager vindt de uiting misleidend.

 

Het verweer

Ad A.

In maart 2018 was Stella de hoogst scorende fiets. De brochure is uit die periode afkomstig. Bij de continu doorgaande tests van ANWB scoort nu een andere fiets als hoogste. Stella zal dit in de volgende druk van de brochure aanpassen.

Ad B.

Stella hanteert adviesprijzen en actieprijzen. Dit is duidelijk omschreven en ook zo met klager gecommuniceerd. Dat Stella haar fietsen zodanig heeft geüpgraded dat deze duurder zijn dan twee jaar geleden, is volgens Stella geen issue voor de Commissie.

 

Het oordeel van de Commissie

Ad A.

Op de voorzijde van de Stella brochure staat onder het ANWB-logo “2018 | ALS BESTE GETEST”. Hiermee wordt de stellige indruk gewekt dat Stella als winnaar uit de bus is gekomen bij de ANWB e-bike test 2018. In werkelijkheid blijkt een Sparta fiets de testwinnaar te zijn. Wat er zij van de juistheid van de mededeling van Stella dat zij in maart de hoogst scorende fiets was – hiervan is door Stella geen bewijs overgelegd – vast staat dat Stella in de ANWB e-bike test 2018 niet de als beste geteste fiets is. Nu dit in de bestreden uiting wel wordt gesuggereerd, gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de onjuiste informatie ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie – de aankoop van een Stella fiets – te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Ad B.

In de uiting adverteert Stella met een “inruilkorting voor uw huidige fiets bij aanschaf van een van onze nieuwste modellen”. Gebleken is dat de kortingsactie niet geldt indien voor het aan te schaffen “nieuwste model” een actieprijs geldt. Dit is een belangrijke beperking van het actieaanbod, waarop de consument in de uiting op duidelijke wijze attent gemaakt moet worden. Daarvan is naar het oordeel van de Commissie in het onderhavige geval geen sprake. Achter de mededeling “inruilkorting” blijkt een asterisk te staan die verwijst naar de dwarsgeplaatste, in kleine grijze letters weergegeven mededeling: “Niet i.c.m. andere acties. Vraag een van onze E-bike specialisten naar de verdere voorwaarden.” Zowel de asterisk als de disclaimer waarnaar deze verwijst zijn zo onopvallend in verhouding tot de door de lettergrootte sterk de aandacht trekkende mededeling “INRUILKORTING”, dat deze de gemiddelde consument gemakkelijk kunnen ontgaan. Daar komt bij dat niet duidelijk is wanneer een door Stella gehanteerde prijs moet worden beschouwd als een “actie” waarmee de inruilkorting niet mag worden gecombineerd.

Het voorgaande leidt tot het oordeel dat de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk is als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

De Commissie acht beide reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken