a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2014/00182

Datum:

12-05-2014

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft adverteerders website www.suitsupply.com met een reclame-uiting betreffende de “Spring/Summer 2014 New Collection”. Daarop staat een man in pak, die omringd wordt door vrolijke dames in bikini. In de linkerbovenhoek wordt de mogelijkheid geboden om te klikken op “show uncensored”. Als men daarop klikt komt wederom een man in pak in beeld, maar nu is de man omgeven door dames met ontbloot bovenlichaam.

De klacht

De impliciete boodschap lijkt te zijn dat wie een pak van adverteerder koopt, succes zal hebben bij vrouwen.

De Voorzitter van de Commissie

De voorzitter vat de klacht aldus op dat klager de uiting in strijd acht met de goede smaak of het fatsoen. Met inachtneming van de terughoudendheid die geboden is bij beantwoording van de vraag of een uiting met deze criteria in strijd is, is de voorzitter van oordeel dat de grens van het toelaatbare niet wordt overschreden. Bovendien ziet men de vrouwen die een ontbloot bovenlichaam hebben alleen als men bewust kiest voor de “uncensored” versie van de website.

Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter

Het betreft een klacht tegen een reclame-uiting die zowel op adverteerders website als in de vitrine van adverteerders winkels is geplaatst. Dergelijke seksistische afbeeldingen zijn in strijd met de goede smaak, goede zeden en het fatsoen. Ze onderschrijven en bekrachtigen het stereotiepe beeld van de krachtige man, afgebeeld in kostuum, omringd door schaars geklede of naakte, gewillige vrouwen.

De voorzitter achtte de uiting niet ontoelaatbaar aangezien men op “show uncensored” moet klikken om de naakte versie van de foto’s te bekijken. De bewuste afbeelding wordt echter ook gebruikt in andere media, zoals de vitrine van adverteerders winkels.

Goedkeuring van de bewuste uiting op adverteerders website houdt een impliciete goedkeuring is voor gebruik van de uiting elders, waar passanten niet kunnen kiezen welke versie zij willen zien. Hoewel de Commissie de toelaatbaarheid van de afbeeldingen naar Nederlandse maatstaven bekijkt, verwijst klager toch naar een uitspraak van de JEP over een reclame-uiting van Gamma, betreffende “kluspoezen”, die aanleiding was om de reclame-uiting aan te passen.

Klager acht de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en verzoekt de Commissie aldus te beslissen.

De reactie van adverteerder

De vraag of de onderhavige uiting in strijd is met de goede smaak, het fatsoen en/of de goede zeden hangt af van de persoonlijke perceptie van de kijker. Wie met een onbevooroordeelde blik naar de uiting kijkt, zal een groep feestende mensen zien die ongecompliceerd genieten van zomerplezier.

Voorts wijst adverteerder naar eerdere uitspraken van de Commissie, inzake de vraag of een uiting in strijd is met eerdergenoemde criteria. Naar adverteerders oordeel is de grens van het toelaatbare in de gewraakte uitingen niet overschreden. Wat betreft de foto’s met topless dames is adverteerder zich ervan bewust dat niet iedere bezoeker daarvan gecharmeerd zal zijn. Om die reden wordt hem de keuze geboden die versie niet te bekijken, maar zelfs als die keuze niet geboden zou zijn, acht adverteerder de foto met topless dames niet ontoelaatbaar, zodat de klacht dient te worden afgewezen.

De uiting is evenmin misleidend.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat zij uitsluitend zal oordelen over adverteerders websitepagina aangezien, ingevolge Bijlage 1 behorende bij artikel 11 van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, reclame die verspreid is door middel van digitale marketing communicatie, in dit geval internet, dient te voldoen aan de regels van het land waarin de adverteerder is gevestigd, in dit geval Nederland.

Ten aanzien van de in de etalage van adverteerders winkel in België aangebrachte uiting geldt dat deze in overeenstemming dient te zijn met de regels die gelden in het land waarin de uiting openbaar is gemaakt, in dit geval België.

 

 

 

 

Met betrekking tot adverteerders websitepagina, die klager in strijd acht met de eisen van goede smaak en/of fatsoen en/of de goede zeden, overweegt de Commissie dat zij zich bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria terughoudend opstelt, gezien het subjectieve karakter daarvan. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de grens van wat toelaatbaar moet worden geacht niet is overschreden. Het feit dat de op de gewraakte websitepagina in pak geklede man wordt omringd door vrolijke in bikini geklede dames, doet de uiting niet in strijd zijn met eerdergenoemde criteria.

Ook met betrekking tot de afbeelding die in beeld komt indien men geklikt heeft op de in de linkerbovenhoek van deze websitepagina staande tekst “show uncensored”, is de Commissie van oordeel dat, met inachtneming van eerdergenoemde terughoudendheid, niet kan worden geoordeeld dat de grens va het toelaatbare is overschreden. Afgezien hiervan verschijnt deze afbeelding eerst nadat men bewust gekozen heeft voor de “uncensored” versie.

De Commissie heeft er overigens begrip voor dat de hiervoor besproken uitingen niet door iedereen worden gewaardeerd en worden ervaren op de door klager omschreven wijze, maar dat leidt niet tot een ander oordeel.

Het vorenstaande in aanmerking nemende acht de Commissie de gewraakte uitingen niet in strijd met de NRC.

De beslissing

De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter en wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken