De bestreden uitingen
Het betreft verschillende afbeeldingen op de website www.suitsupply.nl.
De klacht
Klaagster vindt het onverantwoordelijk en aanstootgevend dat adverteerder op haar internetpagina een ‘zogenoemde’ modereportage heeft geplaatst die niets te maken heeft met de te verkopen kostuums, maar alles met seks.
Het verweer
De Commissie vat het standpunt van adverteerder als volgt samen.
Adverteerder begrijpt de klacht aldus dat klaagster de uitingen in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen zoals bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en met de goede zeden zoals bedoeld in artikel 3 NRC. Adverteerder stelt dat de Commissie zich bij de beoordeling of reclame in strijd is met de genoemde artikelen zeer terughoudend dient op te stellen. Adverteerder wijst in dit verband op verschillende eerdere uitspraken van de Commissie.
Adverteerder stelt dat sprake is van een ‘zweem van suggestie en erotische suspense’, maar dat in de advertentie vrij weinig naakt te zien is, nu de vrouw op de foto’s slechts gedeeltelijk ontkleed is. Adverteerder is van mening dat in de dagelijkse media veel explicietere beelden te zien zijn.
Adverteerder begrijpt dat niet iedereen de advertentie waardeert, maar is niet van mening dat de grenzen van het ontoelaatbare zijn overschreden.
Gelet op het voorgaande verzoekt adverteerder de Commissie om de klacht af te wijzen.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klaagster bezwaar maakt tegen de uitingen omdat deze niet in overeenstemming zouden zijn met de goede smaak, het fatsoen of de goede zeden.
De Commissie stelt zich bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met het voornoemde, vanwege het subjectieve karakter van deze criteria, terughoudend op. Met inachtneming van deze terughoudend is de Commissie van oordeel dat de onderhavige uitingen de grenzen van het toelaatbare niet overschrijden. Het vrouwelijke model is op de meeste foto’s weliswaar gedeeltelijk naakt en in – in meer of mindere mate – erotisch getinte poses afgebeeld, maar de Commissie acht deze beelden niet te expliciet. De Commissie heeft er begrip voor dat de onderhavige reclame-uitingen niet door iedereen worden gewaardeerd, maar dit leidt niet tot een ander oordeel in deze zaak.
Gelet op het voorgaande oordeelt de Commissie als volgt.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.