De bestreden reclame-uiting
Het betreft commercials waarin de Opel Karl wordt aangeprezen. In de televisiecommercial en de identieke video op YouTube is sprake van een verhaallijn waarin een man een vrouw in een showroom in een auto zitten en de verkoper, na de opmerking van de vrouw of de prijs een grap is, antwoordt: “Duitsers maken geen grappen”, waarna allen lachen.
De klacht
Er wordt discriminerend over Duitsers geoordeeld en gesuggereerd dat zij geen humor hebben.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial verbazen twee personen zich over de prijs van een auto en vragen aan de verkoper of het een grap is, waarna de verkoper zegt dat Duitsers geen grapjes maken. In deze uitingen lijkt aldus te worden verwezen naar een verondersteld gebrek aan humor bij Duitsers. Hetgeen de verkoper zegt, is echter duidelijk als grap bedoeld, waardoor deze veronderstelling direct wordt ontkracht. Duidelijk is derhalve dat niet serieus wordt beweerd dat Duitsers geen grapjes maken. Van het schetsen van een onjuist (negatief of discriminerend) beeld van Duitsers is verder geen sprake. De voorzitter acht de utiingen op grond van het voorgaande toelaatbaar en beslist om die reden als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.