a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0006

Datum:

19-03-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betref de volgende uaiatingen van Inventum Holland BV en Travelcheck BV:
a. Een televisiereclame waarin wordt gezegd: “Nu bij elk Inventum product 55 euro vakantiegeld cadeau”. Hierbij wordt een waardebon getoond waarop “55 euro”, de logo’s van Inventum en Travelcheck en “www.travelcheck.nl” staat.
b. Een folder waarin onder andere staat: “Ontvang een reischeque t.w.v. € 55” en “Voor de actievoorwaarden zie: www.travelcheck.nl”.

De klacht

De cheque is alleen geldig bij besteding van minimaal € 495,-. Dit blijkt echter pas na het maken van een reisboeking. Verder kon klager de couponcode niet invullen bij het maken van de boeking.

Het verweer van Travelcheck

In de actievoorwaarden staat dat de minimale boekingsgrootte per reis € 499,- moet zijn. De actievoorwaarden staan op de website www.travelcheck.nl, op de cheque zelf en voor degenen die de cheque via de website konden downloaden, staan de actievoorwaarden in de eerste versie van de folder. In de uiteindelijke versie van de folder, die klager heeft overgelegd, is door een communicatiefout alleen een verwijzing naar de website opgenomen (“voor actievoorwaarden zie www.travelcheck.nl”) en staan daarin niet de volledige actievoorwaarden.

De couponcode kan altijd aan het eind van het boekingsproces worden ingevuld, maar voordat de knop “Definitief Boeken” wordt ingedrukt. Indien de besteding minder dan € 499,- bedraagt, verschijnt in het voorlopige boekingsoverzicht geen extra korting van € 55,-. Dit blijkt dus voordat definitief is geboekt.

Het verweer van Inventum

Inventum verwijst naar het verweer van Travelcheck.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie acht de uitingen misleidend, omdat essentiële informatie – namelijk de voorwaarde dat de minimale boekingsgrootte per reis € 499,- moet zijn -, die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, ontbreekt. Door het ontbreken van deze informatie kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Hierdoor is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en sub c (nieuw) NRC. Dat de voorwaarde wel elders te vinden zou zijn, doet aan dit oordeel niet af, omdat iedere uiting op zichzelf wordt getoetst. Misleidende reclame is oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken