a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0105

Datum:

24-04-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Adverteerder heeft op 10 januari 2008 aan klaagster een e-mail gezonden met als titel: “Even weg in januari of februari? Boek nu met waanzinnig veel korting!” In de e-mail worden “Laatste Kans Aanbiedingen” gedaan. De consument krijgt deze in beeld door op een link te klikken.

Op 17 januari 2008 heeft adverteerder aan klaagster een e-mail verzonden met als titel: “Le Lac d’Ailette in Noord-Frankrijk, onze nieuwste trots.” Daarin staat onder meer:
“Boek vóór 11 februari en profiteer van € 100 korting!”

De klacht

In de reclame-uitingen wordt uitdrukkelijk gewezen op kortingsacties. In deze uitingen staat niet dat de algemene kortingsacties niet gelden voor het vakantiepark Le Lac d’Ailette in Noord-Frankrijk. Ten aanzien van de korting van € 100,– die is vermeld in de e-mail van 17 januari 2008, is niet vermeld dat de korting slechts onder bepaalde voorwaarden geldt. De reclame-uitingen zijn daarom mislei­dend in de zin van artikel 8.2 d en 8.3 b en c van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het verweer

Bij de brief van 10 januari 2008 zijn apart ook de voorwaarden meegezonden die gel­den voor de kortingsacties. In die voorwaarden staat dat de kortingen al­leen gelden voor parken in Nederland, België en Duitsland.

In de e-mails van 10 januari 2008 en 17 januari 2008 is telkens een link opgenomen om via in­ter­net accommodatie te boeken. Door het aanklikken van de link verschijnt automatisch een verwijzing naar de actievoorwaarden in beeld met daarin omschreven of een bepaalde kortingsactie van toepassing is.
Door de informatie die aan klaagster is geboden, zijn de aanbiedingen niet misleidend.

De repliek

Het is juist dat in de actievoorwaarden staat voor welke parken en onder welke voor­waarden de kortingsacties gelden, maar deze voorwaarden komen pas in beeld bij het boeken. Klanten zijn dan al zo ver in hun beslissingsproces dat zij worden teleur­ge­steld als een aangekondigde kortingsactie niet blijkt te gelden.

Het oordeel van de Commissie

Ten aanzien van de brief van 10 januari 2008 merkt de Commissie op dat de inhoud daarvan de indruk wekt dat de daarin genoemde kortingsacties ook gelden voor het park Le Lac d’Ailette in Noord-Frankrijk. Dit is met name het gevolg van de aandacht die in deze brief specifiek voor dat park wordt gevraagd in combinatie met de kor­tings­acties die kort daarop volgen. In onderlinge samenhang en verband beschouwd zal de consument menen dat de kortingsacties ook voor dat park gelden. In de brief zelf wordt deze onjuiste indruk op geen enkele wijze weggenomen.

Naar het oordeel van de Commissie had het op de weg van adverteerder gelegen om reeds in de brief te vermelden dat voor het park Le Lac d’Ailette geen kortingsacties gelden. Het feit dat in de bijgevoegde voorwaar­den wél staat ver­meld dat de kortings­acties niet gelden voor het park Le Lac d’Ailette in Noord-Frankrijk, neemt de onjuiste verwachting die de reclame-uiting bij de consument wekt pas bij het boeken weg.

Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw) voldaan. Meer specifiek is geen duidelijke of on­dubbel­zinnige informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in sub d van dat ar­tikel. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

Op dezelfde gronden als hiervoor vermeld, acht de Commissie ook de aanbieding in de e-mail van 17 januari 2008 misleidend. Door de in algemene bewoordingen ge­stelde tekst “Boek vóór 11 februari en profiteer van € 100 korting!” wordt de indruk gewekt dat de consument bij elke boeking voor deze datum de korting ontvangt. In feite echter gelden nadere voorwaarden om voor de korting in aanmerking te komen. Het bestaan van deze voorwaarden en de inhoud daarvan zijn niet in de e-mail ge­noemd. Ook deze uiting dient als te absoluut en daarom misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 van de NRC (nieuw) te worden geacht.

Ten aanzien van de e-mail van 10 januari 2008 is de Commissie van oordeel dat deze niet misleidend is, nu daarin niet specifiek het park Le Lac d’Ailette in Noord-Frankrijk wordt genoemd als park ten aanzien waarvan een kortingsactie geldt. In zoverre wordt de klacht afgewezen.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) voor zover het betreft de aanbieding in de brief van 10 januari 2008 en de e-mail van 17 januari 2008. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken