a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0330

Datum:

19-09-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een aanbieding op de website www.hotelplan.nl van Hotelplan voor een acht daagse vliegreis naar een viersterren hotel op Rhodos, Griekenland met vertrekdatum donderdag 10 juli op basis van halfpension. Op de website werd deze reis aangeboden voor 59 euro per persoon. Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.

De klacht

Klager heeft op zondag 29 juni 2008 via de website de bovengenoemde reis voor twee personen geboekt en heeft de totale reissom van € 156,49, inclusief toeslagen, betaald. Maandag 30 juni 2008 werd hem door adverteerder telefonisch medegedeeld dat de op de website genoemde bedragen niet correct waren. De reissom bedroeg € 549,– in plaats van € 59,– per persoon. Klager had niet kunnen vermoeden dat sprake was van een typefout. Deze vliegreis werd door verschillende reisaanbieders voor eenzelfde prijs aangeboden, te weten vakantieshop.nl, elmarreizen.nl, schiphol.nl en transavia.nl. Voor een reis op basis van drie personen werd een vergelijkbare lage prijs op de website vermeld. Het betrof een aanbieding, aangezien de reissom stond in een rood gearceerd vlak. Gelet op het voorgaande valt uit de uiting niet op te maken dat sprake was van een incorrecte prijsvermelding. Op dinsdag 1 juli wordt de reis nog steeds voor het bedrag vanaf € 59,– p.p. aangeboden.

Het verweer

Er is sprake geweest van een foutieve vermelding van de prijs op de website. De andere door klager genoemde reisaanbieders putten uit dezelfde database en het corrigeren van een fout kost enkele dagen. Adverteerder heeft het aanbod herroepen binnen 8 kantooruren na de boeking, overeenkomstig de ANVR reisvoorwaarden. Deze kennelijke fout of vergissing moet vanuit het perspectief van de gemiddelde reiziger worden bezien. Er was geen sprake van misleiding of van een lokkertje. Het betrof geen “spectaculaire last minute aanbieding” of een andere speciale reclame figuur. Ook heeft adverteerder niet actief geadverteerd met de onderhavige – foutieve – prijs. Bovendien kon klager er van uit gaan dat deze reis voor deze prijs onmogelijk te maken is.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie leest de klacht aldus dat klager de uiting misleidend acht.

De Commissie is van oordeel dat het voor de gemiddelde consument duidelijk zal zijn dat een achtdaagse vliegreis naar een viersterrenhotel met halfpension op Rhodos in het hoogseizoen meer kost dan € 59,– per persoon. Op de door klager overgelegde printscreen van de website is vermeld dat de reissom van dezelfde reis met een vertrekdatum van drie dagen later, te weten 13 juli 2008,
€ 771,– is. Voorts zijn voor dezelfde reis met vertrekdata op 17 juli, 7 augustus, 10 augustus en 14 augustus bedragen tussen de € 782,– en € 875,– vermeld. Dit grote prijsverschil doet vermoeden dat sprake is van een onjuiste prijsvermelding. Het feit dat in de naastgelegen kolom voor een reis op dezelfde vertrekdatum voor drie personen een vergelijkbare lage prijs is vermeld, maakt dit niet anders. Ook daarvoor geldt dat die reis op de kort nadien geplande vertrekdata vele malen duurder is.
Weliswaar staan de bewuste prijzen in een rood gearceerd vlak, maar in de door klager overgelegde uiting wordt de reis niet als een (spectaculaire) aanbieding aangeprezen noch is gebleken dat de reis elders als bijzondere aanbieding is gepresenteerd. Gelet op het voorgaande had de gemiddelde consument en derhalve ook klager kunnen vermoeden dat sprake was van een onjuiste prijsvermelding.
De Commissie is dan ook van oordeel dat de uiting niet misleidend is in de zin van de Nederlandse Reclame Code.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken