a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0461

Datum:

19-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.sunweb.nl van Sunweb Vakanties, waarop bij de aanprijzing van “Appartementen Club Martha’s” melding wordt gemaakt van een “Super kinderprijs”.

De klacht

Van de uiting gaat de suggestie uit dat voor kinderen korting wordt gegeven. Na het invullen van de gegevens (2 ouders en 2 kinderen van 4 jaar) in de aangegeven periode, bleek dat voor de reis hetzelfde bedrag te moeten worden betaald als voor 4 volwassenen. In klagers geval moest voor de kinderen een kinderprijs van € 279,- worden betaald en voor de ouders € 599,- in plaats van € 439,-.

Het verweer

Adverteerder heeft -kort samengevat- het volgende verweer gevoerd. De super kinderprijs geldt voor alle appartementen waarbij de speciale icoon staat en waarbij de kinderprijs onder de prijstabel staat. De voorwaarden waaronder de korting wordt gegeven staan op de website. Daaruit blijkt onder meer dat kinderen niet worden meegeteld voor de bepaling van de bezetting.
Onder omstandigheden kan het voordeliger zijn om de kinderen als volwassenen mee te tellen. Ook dat staat op de website. Van misleiding is geen sprake.

De repliek

Klager handhaaft zijn klacht dat in het onderhavige geval, ondanks de vermelding van “Super kinderprijs”, van enig voordeel geen sprake was.

Het oordeel van de Commissie

Van de vermelding “Super kinderkorting” met daarnaast een icoontje van een volwassene en een kind bij de aanprijzing van de bewuste appartementen, gaat de suggestie uit dat, indien men een reis naar dit appartement boekt, voor de kinderen een “Super kinderprijs” in rekening wordt gebracht en dat men voor deze reis minder hoeft te betalen dan wanneer men met 4 volwassenen dit appartement zou boeken.
Nu slechts sprake is van een korting indien is voldaan aan elders op de website staande voorwaarden, waarnaar niet uitdrukkelijk wordt verwezen, is de gewraakte mededeling te absoluut en daardoor onjuist ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij aderteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken