a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0488 I en II

Datum:

20-11-2008

Uitspraak:

tussenbeslissing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een aanbieding in de voordeelwinkel op de site postbank.nl, waarbij creditcardhouders van de Postbank 5% korting op alle reizen van Arke en Holland International (Tui Nederland NV) wordt aangeboden.
In de uiting staat dat het aanbod niet geldt voor rechtstreekse boekingen via arke.nl. De uiting bevat een link met de tekst “Lees meer over dit aanbod van Arke”.

De klacht

Op de door klager via D-Reizen bij Holland International geboekte vakantie is niet de toegezegde korting van 5% verleend. Deze korting voor Postbank creditcardhouders blijkt alleen te worden verstrekt indien een reis van Arke of Holland International wordt geboekt via een reisbureau van Arke of het Arke call center. Nu deze voorwaarde niet uit de uiting blijkt, acht klager de uiting misleidend.

Het verweer

De Postbank voert aan dat van misleiding geen sprake is. Via de in de uiting opgenomen link kon worden doorgelinkt naar de website van Arke, waarop duidelijk stond dat de korting alleen gold voor reizen geboekt via het call center van Arke of een Arke reisbureau. Niettemin is de uiting, die kennelijk tot onduidelijkheid leidde, inmiddels verwijderd uit de Postbank voordeelwinkel.
TUI stelt niet de adverteerder te zijn. De uiting is door de Postbank op haar website geplaatst en bevat een aanbieding ten gunste van klanten van de Postbank. Het is de verantwoordelijkheid van de Postbank de kortingsregeling correct te vermelden.
TUI verzoekt in de gelegenheid te worden gesteld een nadere schriftelijke reactie op de klacht te geven indien de Commissie TUI wel als adverteerder beschouwt.

Het oordeel van de Commissie

De aanbieding van 5% korting voor creditcardhouders op reizen van Arke betreft een gezamenlijke actie van de Postbank en TUI, waarvoor beide verantwoordelijk zijn. De Commissie beschouwt daarom zowel de Postbank als TUI als adverteerder van de bestreden uiting.

Gelet op het vorenstaande wordt de behandeling van de klacht aangehouden om TUI in de gelegenheid te stellen binnen 14 dagen na ontvangst van deze tussenbeslissing inhoudelijk te reageren op de klacht.
Nu het verweer van de Postbank één dag voor de mondelinge behandeling van de klacht per fax is ontvangen en aan klager is doorgezonden, zal klager alsnog in de gelegenheid worden gesteld te reageren op dit verweer.

De tussenbeslissing

Gelet op het vorenstaande wordt de beslissing op de klacht aangehouden.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken