a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2008/01233

Datum:

05-02-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft aan klager geadresseerde reclame (een mailing d.d. 20 augustus 2008) in verband met een kortingsactie. In de mailing biedt adverteerder de mogelijkheid om door middel van een actiecode met korting een vakantieverblijf te boeken in de periode van 29 augus­tus 2008 tot 10 ok­to­ber 2008.

Een kopie van de mailing is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

Bij het boeken van een vakantieverblijf in de actieperiode kon klager op grond van de actiecode € 75,– korting krijgen, waardoor het vakantieverblijf € 215,– voor een mid­week zou kosten. Zon­der actiecode kost dezelfde accommodatie echter € 149,–. Ook andere accommodaties zijn zonder actiecode goedkoper dan met actiecode. Er is daar­door sprake van misleidende reclame.

Het verweer

 

Voordat adverteerder een mailing verzendt, gaat daar een aanzienlijke voorbereidingstijd aan vooraf. Het kan voorkomen dat gedurende deze periode wegens de bezetting wordt gekozen voor last minute tarieven. De last minute tarieven kunnen lager zijn dan de prijs met actiecode. Adverteerder wijst in de mailing op de meer actue­le aan­bie­din­gen op www.landal.nl/lastminutes. Aan klager is het laagste bedrag berekend.

 

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder stelt dat na het ver­zen­den van een mailing over een kor­tingsactie last minute tarieven kunnen gaan gelden die voor­de­liger zijn dan de prijs met kortings­code. Adverteerder heeft in de mailing daarom de volgende tekst opgenomen: “P.S. Kijk voor meer actuele aanbie­din­gen op www.landal.nl/lastminutes.” Door deze verwijzing, die dui­delijk in het oog springt, heeft adverteerder naar het oordeel van de Commissie de con­sument vol­doende gewezen op het feit dat het gebruik van een actiecode niet im­pliceert dat men steeds de laagste prijs voor de accommodatie betaalt.

 

Het lag op grond van het voorgaande op de weg van klager om – zoals hij blijkbaar ook heeft gedaan – te contro­leren of er een last minute tarief gold dat lager was dan de prijs met actiecode. Ge­let hier­op kan de uiting niet onjuist of misleidend worden geacht. De klacht faalt derhalve.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken