a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2009/00131

Datum:

07-04-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website www.centerparcs.nl en de ingesproken tekst die men hoort als men naar het telefoonnummer 0800-0311 belt, waarbij een kortingsactie voor een verblijf bij Center Parcs wordt aangekondigd met onder andere de volgende tekst:

“Boek nu uw verblijf met € 125 korting, ook tijdens de voorjaarsvakantie!” en “Als u een vakantie boekt vóór 16 februari 2009 in de periode van 26 januari tot en met 6 juli 2009 profiteert u van € 125 korting.”

De klacht

 

De uiting suggereert dat een extra korting wordt geboden bij een boeking vóór 16 februari 2009, maar de korting van € 125 blijkt niet te gelden in combinatie met de gebruikelijke 55+korting. Dit wordt pas duidelijk bij de boeking. De uiting is misleidend.

 

Het verweer

In de ingesproken tekst die men hoort als men naar het telefoonnummer 0800-0311 belt en in de tekst op de website wordt duidelijk verwezen naar de actievoorwaarden. Op de website zijn bij de betreffende actie verschillende onderwerpen aan te klikken, waaronder “Voorwaarden”. Hierin staat dat de actie onder andere niet geldig is in combinatie met de 55+ korting.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Door de aanhef “Boek nu uw verblijf met € 125 korting, ook tijdens de voorjaarsvakantie” wordt de indruk gewekt dat bij deze actie, meer dan bij dergelijke acties gebruikelijk is,  korting wordt gegeven. In de ingesproken telefoonboodschap wordt verwezen naar de actievoorwaarden op de website. Op de eerste pagina van de uiting op de website worden alleen de boekingsperiode en de verblijfsperiode als beperkende voorwaarde vermeld. Pas door te klikken op het tabblad “Voorwaarden” blijkt dat sprake is van een groot aantal beperkende voorwaarden met betrekking tot onder andere aankomstdata, soort verblijfsaccommodaties en combinaties met andere kortingen, waaronder de 55+ korting.

Volgens artikel III sub 2 van de Reclamecode Reisaanbiedingen dienen actieprijzen en actieaanbiedingen als zodanig in de reclame-uiting herkenbaar te zijn met vermelding van de daarvoor geldende voorwaarden. De Commissie is van oordeel dat reeds op de eerste pagina van de uiting een duidelijke verwijzing had moeten worden opgenomen naar het bestaan van een substantieel aantal beperkende voorwaarden. Door het ontbreken van een dergelijke verwijzing is de uiting in strijd met artikel III sub 2 van de Reclamecode Reisaanbiedingen.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel III sub 2 van de Reclamecode Reisaanbiedingen en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken