a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2022/00534

Datum:

17-01-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een tv-commercial met de volgende tekst: “Go with the flow op je volgende vakantie. Kies voor een cruise bij Sunweb. Ontdek de indrukwekkende Noorse fjorden met Holland America Line. Vertrek vanaf april al vanaf 899 euro per persoon. Boek jouw cruisevakantie naar de Noorse fjorden of een van de andere bestemmingen nu op sunweb.nl.” Bij de uitgesproken tekst worden beelden getoond van diverse wateren, landschappen en het noorderlicht. Intussen verschijnt de volgende tekst in beeld: “Noorse Fjorden; Holland America line; vanaf 899 per persoon; sunweb.nl.”

 

De klacht

In de televisiereclame voor een reis langs de Noorse fjorden worden volgens klaagster prachtige beelden van Noorse fjorden getoond. Tussen die beelden zit echter ook een beeld van een kloof in IJsland. Deze kloof zul je nooit zien op de reis naar de Noorse fjorden. Volgens klaagster is de reclame in strijd met de waarheid en geeft deze een onjuist beeld van de reis.

 

Het verweer

Adverteerder betwist niet dat de kloof in IJsland ligt. De reclame is desondanks juist, want Sunweb maakt reclame voor haar cruisereizen, naar de Noorse fjorden in het bijzonder, waaronder ook naar IJsland. De aanwezigheid van de afbeelding van de kloof zal een gemiddelde consument er niet toe (kunnen) brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Sunweb toont ook andere afbeeldingen van het schip en de Noorse fjorden en een klant zal meer afbeeldingen zien op de website van Sunweb voordat hij een keuze maakt.

Dat Sunweb reclame maakt voor haar hele cruise-aanbod blijkt onder ander uit de tekst: “Kies voor een cruise bij Sunweb…” en “…of één van de andere bestemmingen, nu op Sunweb.nl” waarmee Sunweb oproept om ook naar de andere cruisereizen te kijken op haar website. Op haar website biedt Sunweb ook cruisereizen van Holland America Line naar IJsland aan.

De afbeelding van de kloof is één beeld in een tv-reclame van 20 seconden. Eén afbeelding zal niet misleidend zijn; dat is een te gering aandeel in het hele besluitvormingsproces van de consument. Naast de kloof bevat de reclame andere beelden en mededelingen die een getrouw beeld schetsen van de cruisereizen van Sunweb. Met de beelden appelleert Sunweb aan de schoonheid van het noorden, met als voorbeeld een cruise naar de Noorse fjorden.

 

Het oordeel van de voorzitter

Klaagster acht de televisiecommercial misleidend nu hierin een specifiek beeld van een kloof in IJsland is opgenomen, terwijl in de commercial een cruise naar de Noorse fjorden wordt aangeprezen. Niet in geschil is dat deze kloof zich niet in Noorwegen, maar in IJsland bevindt. Volgens adverteerder is het beeld van de kloof het enige beeld in de tv-reclame dat niet uit Noorwegen komt.   

De voorzitter is van oordeel dat de uiting gepaard gaat met onduidelijke informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De gemiddelde consument zal na het zien van de commercial denken dat alle in de uiting getoonde bijzondere (water)landschappen zich bevinden in Noorwegen, althans te zien zullen zijn tijdens de cruise naar de Noorse fjorden, nu het beeld van de kloof is opgenomen tussen beelden van Noorse fjorden, en bij deze beelden de tekst: “Ontdek de indrukwekkende Noorse fjorden met Holland America Line. Vertrek vanaf april al vanaf 899 euro per persoon” wordt uitgesproken. In beeld verschijnt intussen de (vanaf)prijs voor deze specifieke cruise. Gelet hierop wordt in de commercial onmiskenbaar de indruk gewekt dat de getoonde landschappen, wateren en de karakteristieke kloof betrekking hebben op deze specifieke cruise naar de Noorse fjorden.

De voorzitter is van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zodat de uiting misleidend en daardoor oneerlijk is in de zin van artikel 7 NRC. Dat het enkele beeld van de spectaculair ogende kloof te gering is om de consument een besluit over een transactie te laten nemen is door adverteer-der onvoldoende aannemelijk gemaakt. De voorzitter merkt in dit verband op dat het bezoeken van de website naar aanleiding van de televisiecommercial reeds als een besluit over een transactie wordt beschouwd, en niet pas het boeken of betalen van de reis, zoals adverteerder lijkt te veronderstellen.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken